De siste dagene har Facebook lansert et nytt utseende og noen nye tjenester. Ikke alle har fått dem enda, men alle vil fortløpende bli oppdatert. Oppdateringene inneholder både et nytt utseende, nye måter å organisere nyhetsstrømmen på og enkelte nye tjenester.
Som vanlig når Facebook gjør endringer roper mange høyt om hvor dårlig den nye versjonen er. Men også denne gangen handler det mest om å bli komfortabel med den nye designen. Riktignok krever det litt mer innsats for mange brukere enn tidligere endringer, og jo flere venner du har jo mer må du regne med å gjøre før du får «strømmen» din slik du vil ha den.
Forsiden
Den vanlige nyhetsstrømmen har blitt delt i to. Hovedfeltet midt på skjermen består nå av utvalgte oppdateringer fra utvalgte personer. Dersom du er uenig i Facebooks prioriteringer på dine vegne kan du holde musepekeren over et navn - uten å klikke - for å få opp en hurtigmeny. Her kan du velge å legge kontakten i en egen favorittliste eller gjøre valg for hvilke typer av oppdateringer fra kontakten du vil filtrere bort. Blant annet kan man merke folk som nære venner eller bekjente. Det blir også lett å ta bort oppdateringer fra spill.
Enkelte brukere sier at Facebook har tatt bort valget man har mellom å vise Toppnyheter og Siste nytt fra alle kontakter. Denne knappen er nå tilbake igjen for de fleste brukere.
I høyre kolonne har nå chat-funksjonen fått dele plass med en fortløpende oppdateringer. Du trenger ikke oppdatere siden for å se hva som er de siste oppdateringene i ditt Facebook-univers. Her kan det fort komme veldig mye informasjon, og langt fra alt er relevant. Det er ikke mye å gjøre med dette foreløpig, men du kan filtrere bort oppdateringer som genereres av spill og apps. Metoden også her er å holde musepekeren over innlegget du vil fjerne uten å klikke, og så vil du få opp en meny. Facebooks hensikt med dette feltet er sannsynligvis at du skal kunne se hva som skjer akkurat nå, mens de viktige tingene kommer i hovedfeltet.
Smarte lister
Facebook har også sett på Google + sin bruk av sirkler og har innført Smarte lister. Dette er forslag til lister av kontakter som er automatisk satt sammen med bakgrunn i steder man har jobbet, studert eller grupper man har opprettet manuelt. Når man velger en liste, får man opp oppdateringer fra medlemmene på listen.
Man kan enkelt lage slike grupper selv, og selv om det kan være en stor jobb når man har mange kontakter er resultatet at man har bedre kontroll over nyhetsstrømmen og man kan sørge for at viktige personer ikke drukner i hovedstrømmen.
Spotify og abonnementer
En helt ny funksjon i Facebook er musikk. En rekke musikktjenester som Spotify har integrasjon med Facebook og lar tjenestene utveksle informasjon. Vel å klikke på Musikk i venstre kolonne kan du velge om musikken du hører på skal publiseres på Facebook og om du ønsker at andre skal kunne se hvilken musikk du spiller i øyeblikket og hva du har spilt tidligere.
Allerede etter kort tid vil du se i den fortløpende strømmen i høyre kolonne at veldig mange hører på mye musikk i løpet av dagen. Det kan være lurt å stenge denne funksjonen om den tar opp for mye plass.
Abonnementer er en annen tjeneste som er ny. Dersom du åpner for at andre kan abonnere på deg tillater du at folk som du ikke er Facebook-venn med kan se dine oppdateringer. Vel å merke kun dersom du har merket oppdateringen med «Offentlig». Alle oppdateringer med begrenset åpenhet vil fortsatt bare vises for venner. Gjennom abonnementer kan man både følge venner tett, men også offentlige personer eller andre man synes er interessant, men ikke ønsker å bli venn med.
Abonnementer er også en god måte for offentlige personer å gjøre Facebook mer privat. Med abonnenter kan du for eksempel også fjerne alle jobb-kontakter fra vennelisten din og heller la dem følge deg via abonnement.
Etter å ha gått i dybden på de nye funksjonene og den nye designen er min konklusjon at selv om denne oppdateringen krever mer innsats fra deg, vil Facebook bli mer og mer relevant over tid og bedre enn noensinne om du faktisk tar deg bryet med å strukturere informasjonsstrømmen.
Les også: Slik bruker Facebook dine opplysninger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.