Over 600 millioner mennesker over hele verden bruker Facebook aktivt, og 2,5 millioner nordmenn har laget seg en profil.
Denne uken kom Google med sitt nye sosiale nettverk Google+ som skal utfordre Facebook. Og selv om det kan virke nærmest umulig å slå Facebook, så kan det hende at Google likevel har en sjanse: Facebook er nemlig ikke så elsket som man skulle tro, skriver Comon.dk.
Facebook er tvert imot på listen over de 10 mest forhatte selskapene i USA. Dette kommer frem i American Customer Satisfaction Index (ACSI), som blir gjengitt i Business Insider. Facebook er nummer 10 på listen, mens konkurrenten MySpace er litt mer hatet - på en 9. plass.
Forøvrig preges listen av flere flyselskaper, mobiltelefoniselskaper og andre firmaer i bransjer med monopol-lignende tilstander hvor konkurransen ikke er særlig stor. Dermed ser heller ikke selskapene noen grunn til å føle seg presset til å bedre kundeservicen.
Irriterende nye funksjoner
Men hva er det som gjør Facebook så forhatt av brukerne?
Ifølge ACSI er det problemer med databeskyttelse som har gjort Facebook upopulær. Dessuten klager brukerne over de nye Facebook-funksjonene og plutselig nedstengning av Facebook-applikasjoner uten varsel. De samme klagene finnes også hos MySpace.
Disse irritasjonsmomentene kan imidlertid virke forholdsvis banale når man ser på hva som irriterer mest ved de andre selskapene på listen:
Her er det skjulte avgifter, flyforsinkelser, dårlig service, strømavbrytelser og villedning av kundene som får forbrukerne til å se rødt.
Les også: Er du en facebookoholiker?
<b>Facebook-gründer rikere enn Google-gutta</b>
<b>Facebook-bruken synker</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.