Hvert år sammenligner Facebook statusoppdateringer og aktivitet med året før, og finner ut hvilke emner verdens befolkning har vært mest opptatt av. Dette offentliggjør de under navnet «Memology» som kan sammenlignes med Googles «Zeitgeist»-årssammendrag.
Facebooks statistikker tar pulsen på samfunnet, skriver Facebooks Jonathan Chang i en bloggopdatering.
Osama bin Laden på topp
Dødsfallet til den kjente al-Qaida lederen 2. mai i år, genererte på kort tid mange statusoppdateringer og «Liker»-stemmer på Facebook. I løpet av mai var ti prosent av alle statusoppdateringer på engelsk om Osama bin Laden, og ble dermed det mest klikkede emnet på Facebook i 2011.
Rett under på listen ligger fotballaget Green Bay Packers sin seier over Pittsburgh Steelers i Super Bowl.
Da orkanen «Irene» blåste inn over USA, brukte flere Facebook for å sjekke om venner og familie var i trygghet i tillegg til å holde seg oppdatert på nyheter, ifølge Chang.
Tar også med trender
I statistikken finner vi også årets trender.
Fenomenet «planking» som går ut på å ligge som en planke med ansiktet ned på uvanlige eller vilkårlige steder fikk mye oppmerksomhet, og ble i en periode svært populært, ifølge Chang. Etter noen måneder forsvant nesten planking fra Facebook og har hatt liten aktivitet siden, til tross for oppmerksomhet fra flere kjendiser.
Trenden skal visstnok ha oppstått etter at sønnen til New Zealands statsminister gjorde det på en sofa, med faren stående i bakgrunnen, skriver Facebook på sin blogg.
Du kan selv se Facebooks oppsummering av 2011 her: Facebook Memology 2011.
Les også:
Facebook og dataspill forandrer hjernen
Facebook kan gå på børs som tidenes dyreste it-selskap
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.