Gratis meldinger og samtaler har vært en suksessoppskrift for den japanske appen Line. Halvannet år etter lansering har den passert 100 millioner brukere, og veksten har virkelig tatt av etter lanseringen av kinesisk versjon 12. desember. I Hong Kong skal brukermassen ha blitt doblet hver dag den siste uken, ifølge Techcrunch.com.
Appen har hatt enorm suksess i Japan, der en tredjedel av mobilabonnentene nå ha tatt i bruk Line. Nå vokser den også voldsomt i Singapore, Taiwan, Thailand og altså Hong Kong. En del av veksten skal være drevet av at operatører som tidligere tilbød gratis sms nå tar seg betalt.
Selger smil
Line er laget av den japanske delen av NHN, som driver Sør-Koreas dominerende søkemotor, Naver. De tar ikke betalt for bruken, men satser tilsynelatende på å selge smilefjes og andre symboler man kan sette inn i teksten. Omsetningen skal ha passert 3,75 millioner dollar i måneden.
Store i Asia - og i Norge?
Line er ikke alene om å vokse seg store i det asiatiske markedet. WeChat har 300 millioner brukere og Kakao Talk 72 millioner, ifølge Techcrunch.
Line er også tilgjengelig i Norge, og brukernes tilbakemeldinger er generelt positive. Fra før av finnes det nok av apper som har liknende funksjon, blant annet Skype og Viber.
Les også: Siamesisk tvillingtelefon
Amerikanerne kan se hvert ord du skriver (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.