- Det var vel ikke blant de beste nabolagene, sier Jon Lech Johansen om området Doubletwist holdt til i frem til i sommer. Etter å ha jobbet et par år i San Franciscos crackstrøk, har Doubletwist flyttet inn i de gamle lokalene til Friendster - selskapet som var tidligere ute som sosialt nettsted enn både Facebook og Myspace, men som ble passert av begge. Men det trenger ikke være et dårlig tegn.
- Jeg pleier å minne folk på at Google tok over lokalene til SGI, sier Doubltewists daglige leder, Monique Farantzos, om Silicon Graphics Inc som gikk konkurs ifjor.
Men de nye lokalene er glisne, og det har Jon Lech Johansen tenkt å gjøre noe med.
Etter å ha levd av ni millioner dollar som funding siden 2007, er Doubletwist nå i ferd med å hente inn 8,5 millioner dollar - rundt 50 millioner kroner. Planen er å satse hardt. Emisjonen priser selskapet til 360 millioner kroner, og flere kjente personligheter i USA satser nå penger på den norske teknologiforkjemperen (se faktaboks til høyre).
Forretningsideen til Doubletwist er at alle forbrukere skal kunne overføre og bruke all musikk, bilder, video og annen media de har på et hvilket som helst digitalt produkt de eier.
- Vi kommer hovedsaklig til å hente penger i USA, men det kommer antagelig også til å være utenlandske og skandinaviske investorer med i denne runden, sier Johansen.
Hitill har selskapet konsentrert seg om å utvikle programvaren.
- Vi har plattformen, nå skal vi ha distribusjonen, sier Johansen.
Itunes for Android
I det åpne kontorlandskapet noen få kvartaler unna San Franciscos finansdistrikt, jobber foreløpig rundt 20 ansatte med å lage Doubletwists produkt - det som forenklet kan kalles iTunes for alle mobile enheter. Akkurat som Johansen ble verdenskjent for å bryte opp kopisperren på dvd-er for over ti år siden, er forretningsideen til Doubletwist å åpne for overføring og bruk av all musikk, bilder, video og annen media på hvilket som helst digitalt produkt.
Mens Apple låser sine kunder til å bruke programmet iTunes for overføring, synkronisering og mediebehandling, er Doubletwist åpent for alle.
På den nyeste programvareversjonen kan man også automatisk overføre medier via mobil og hjemmepc trådløst over wifi.
- Mobiloperatørene liker dette, fordi de da slipper at kunder bruker store mengder data på å overføre og laste over 3G. Det tar båndkapasitet og batterikapasitet, sier Johansen.
Nylig ingikk Doubletwist en avtale med Verizon, en av USAs største mobiloperatører, om at Doubletwist skal preinstalleres på en del av selskapets smartmobiler. Doubletwist får andeler per salg, og selgerne i mobilbutikkene blir lært opp til å sette opp brukerenes mobiler med Doubletwist, og Verizon annonserer løsningen på sine nettsider.
- Vi har inngått flere nye avtaler. Snart vil vi offentlgigjøre avtaler med én sentral mobiloperatør i Europa , og to i USA, forteller Farantzos.
Klart for nettbrett
Doubletwist har satset alt på at mobiloperativsystemet Android skal bli det store, og nylig kunne Google-sjef Eric Schmidt opplyse at det selges 200.000 mobiler med Android hver dag. Android eies av Google, som lar alle bruke det mobile operativsystemet gratis.
- Android blir for mobiler det kommende tiåret det Windows var for datamaskiner, sier Farantzos sikkert.
Ifølge deres prognonser vil Doubletwist være lastet ned 35 millioner ganger innen tre år, i takt med at Android tar markedsandeler.
- Det tallet er konservativt. Husk at Android ikke begynte å ta av før man kunne kjøpe mobiler med det i november ifjor, sier hun.
Hittil er Doubletwist lastet ned én million ganger til vanlige datamaskiner, mens mobilversjonen runder 500.000 nedlastinger i disse dager. Daglig lastes programmet ned 10.000 ganger - til tross for at de så langt ikke har brukt en cent på markedsføring.
Selskapet er også i sluttfasen med å lage en versjon for leserbrett, og Johansen viser frem et fungerende system på et eksemplar av Samsung Galaxy S, som ennå ikke er i butikkene.
- Det er i ferd med å lanseres mange leserbrett som skal bruke Android. Der vil vi også satse, sier Farantzos.