Nett-kupong-selskapet Groupon har blitt omtalt som det raskest voksende selskapet i verden, noen sinne. Mindre enn tre år etter lanseringen var de på vei mot en børsnotering som ville verdsatt dem til opp mot astronomiske 25 milliarder dollar. Børsnoteringen er nå utsatt, trolig mye på grunn av det dårlige markedet.
En av kritikkene mot Groupon har gått ut på at de er lette å kopiere – og selskapet har selv hevdet at de er det mest kopierte konseptet noen sinne. Bare i USA har 530 slike selskaper drevet virksomhet i år, ifølge yipit.com, som lever av å samle alle disse tilbudene på ett sted.
Blir borte
Men nå forsvinner mange som dugg for solen. Bare hittil i år har 170 av 530 slike selskaper enten blitt solgt eller gått konkurs, viser tall fra Yipit.com, som gjengis i Wall Street Journal.
En av de som har gitt opp i år er vel og merke ingen smågutt. Facebook meldte i august at de avslutter Facebook deals. Andre store selskaper, inkludert Google, fortsetter. Også i Norge har mange store medieselskaper lansert tjenester.
Konseptet til disse selskapene går ut på å sende ut daglige tilbud på sterkt rabatterte tjenester og varer til kunder de har på en epostliste. "Deal" -selskapene tar typisk ingen del i leveringen av tjenestene, de gjør dem bare kjent for sine kunder, og for dette tar originalen Groupon halve omsetningen. En del konkurrenter har nok kuttet prisen for å tiltrekke seg partnere.
Bedriftene som bruker slike tjenester til markedsføring har typisk måttet kuttet prisene med minst 50 prosent for å bli markedsført, og må gi opptil halvparten av det resterende til ”deal”-selskapet. De sitter altså igjen med svært lite penger, men til gjengjeld får de markedsføring der de kun betaler for de som faktisk er interessert i tjenesten. Hvis de for eksempel har åpnet en ny restaurant eller frisørsalong, kan de håpe på å få faste kunder som betaler full pris i neste omgang.
Svært mange om beinet
Konseptet har vokst eksplosivt, men regnskapene Groupon har presentert i forbindelse med børsplanene har vist store kostnader. Kostnadene for å skaffe én ny kunde som faktisk benyttet et tilbud var 7,99 dollar i snitt første kvartal 2010, men var tredoblet til 23,46 dollar i andre kvartal 2011, skriver Wall Street Journal. Store markedsføringsutgifter er mye av forkl#229en, noe som igjen trolig skyldes hard konkurranse.
Det spørs om det står så mye bedre til med de norske selskapene. For selv om konseptet har blitt ganske polulært her, har det også blitt mange om beinet. Kostnadene ved å starte opp er veldig lave – man må lage en relativt enkel nettside og skaffe seg noen epostadresser man kan sende tilbud til. Men å bli stor og få lønnsomhet er altså vanskelig.
Her er en liste over Groupon-liknende selskaper i Norge - det finnes trolig enda flere:
Groupon.no
Sweetdeal.no
CityScoop.no
Superdeal.no
Dealina.no
Mybuddydeal.no
Letsdeal.no
Crazyday.no
Gulesiderdeals.no
Livingsocial.com
Groupdeals.no
Superdeals.no
tele2.oohgle.no
Det finnes også metatjenester som samler tilbud fra andre:
dealclickr.no
dbdeals.no
- Århundrets verste kløning (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.