Google har gjort sitt inntog i markedet for sosiale nettverk med Google+, og har på kort tid fått mange millioner medlemmer.

Om de faktisk også får mye aktivitet gjenstår å se, men det kan virke som om Facebook tar utfordringen på alvor. En av fordelene med Google+ er at man får god kontroll over hvem som ser hva.

På Facebook har det vanlige vært å kommunisere det samme til alle venner, men nå får du mer kontroll og kan bli selektiv.

Tidenes pinlighet?
Opp gjennom Facebooks korte eksistens har det oppstått svært mange pinlige situasjoner verden rundt, fordi feil person har fått informasjon ment for andre. Blant de mer spektakulære er nok amerikanske Kevin Colvin, som fortalte sjefen at ”noe hadde skjedd” så han ikke kunne komme på jobb dagen etter. Kort etter la en venn av Colvin ut et bilde av ham i fe-kostyme, med tryllestav og kjole. Bildet dukket opp på Colvins profil, der sjefen kunne se det.

Les ogsåog se bildet av: Tidenes flause på Facebook

Denne situasjonen kunne Colvin nå ha unngått. Hans fest-skulking ble avslørt fordi Facebook hittil har publisert bilder og innlegg på din profil der andre har nevnt deg, uten at du kunne stoppe dette. Nå kan du velge å legge inn forhåndsgodkjenning av alle slike publiseringer.

Velge og vrake
Men dette er ikke den eneste måten Facebook gir deg mer kontroll på. For tjenesten legger nå inn ny kontrollfunksjon på hver melding du sender ut, der du kan velge akkurat hvem som kan se dem. I tillegg til standardvalg som ”venner”, ”venners venner” og ”offentlig” kan du velge å bare vise det til noen, eller bare ekskludere noen – og dette kan settes opp som et standardvalg.

Dette gjør det med andre ord mulig å sende meldinger om overraskelsesfesten til alle bortsett fra bursdagsbarnet. Det gjør det også mulig å legge til venner du ikke ønsker å dele alt med, eventuelt ved å sette dem på ”alltid ekskluder”-listen. Det er vel dessverre bare å forvente at dette blir en velbrukt mobbefunksjon blant ungdom som ønsker å fryse ut noen, eller for å baktale enkeltpersoner på en måte alle andre enn offeret kan se.

Mer som Twitter
Facebook har vel å merke også lagt til en funksjon som gjør tjenesten mindre privat. Heretter kan nemlig hvem som helst merke bilder og innlegg med ditt navn – også de som ikke er dine Facebook-venner. Slik "tagging" skaper en lenke mellom innholdet og din profil, samt at innholdet kan dukke opp på din vegg.

- Dette er en kjempeforandring i måten Facebook tradisjonelt har fungert, og gjør siden mye likere Twitter og Google+, der du kan kommunisere og samhandle med folk som ikke er i dine valgte sosiale sirkler, skriver Forbes.com.

Facebook har så langt vært begrenset til kommunikasjon med venner, og mer offentlige diskusjoner har foregått på Twitter. Nå kan Facebook bli en noe skumlere konkurrent for Twitter.

Facebook påpeker i sin blogg at slike innlegg ikke automatisk vil dukke opp på din profil, takket være den nye funksjonen som gjør at du selv velger dette. Du risikerer altså ikke at en totalt fremmed får skrive grisemeldinger på din Facebook-vegg.

Les Facebooks blogg om endringene her: Lettere å dele med de du vil

- Ikke svar på Google+
Teknologijournalist Larry Magid i Huffington Post hevder vel å merke at endringene ikke er et svar på nylanserte Google+, slik det kan fremstå. Han er nemlig medlem av Facebooks rådgivende gruppe innen sikkerhet, og sier han hørte om endringene flere måneder før Google+ ble lansert.

Facebook har ellers lagt til mulighet for å oppgi din posisjon i alle nye innlegg, en utvidelse av ”places”-funksjonaliteten. Dette ser imidlertid ikke ut til å være gjennomført for norske brukere ennå.

En annen funksjon som er på vei, er muligheten til å dele innlegg med forhåndsdefinerte grupper direkte fra hovedsiden, skriver Magid.

Dette vil få Facebook til å ligne enda mer på Google+ og deres ”sirkler”, men det er altså ikke en kopi, ifølge Magid.

Les også: Slik er Google+

Google+ vokser i rakettfart

Er Facebook fremdeles verdt 100 milliarder dollar? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.