Facebook har den siste tiden vært utsatt for mye kritikk, men analytikerne har hele tiden hatt ståltro på aksjen.
Onsdag kveld fikk de lønn for strevet da det sosiale nettverket la frem sine økonomiske resultater for tredje kvartal.
Omsetningen steg med 60 prosent til 2,02 milliarder dollar godt hjulpet av godt driv på annonsesiden. Justert resultat per aksje var 0,25 dollar. Dette var godt i overkant av hva analytikerne hadde forventet. I samme kvartal ifjor endte omsetningen på 1,26 milliarder dollar.
Resultatene ble lagt frem umiddelbart etter at den regulære handelen var over på Wall Street. Gjennom handelsdagen falt Facebook-aksjen moderate 0,78 prosent, men etter at resultatene ble kjent skjøt aksjen til værs.
Rundt an halvtime etter at overskuddet ble kjent, var aksjen opp 11 prosent. Det kommer i tillegg til de 95 prosenten aksjen hadde steget med så langt i år.
Den siste tiden har Facebook vært under hard kritikk fra brukerne sine etter at de endret personverninnstillingene på det sosiale nettverket for å tilrettelegge for reklame, både på mobil og data. Men resultatene viser at forandringene har gitt klingende mynt i kassen.
Overskuddet i tredje kvartal ble på 425 millioner dollar, eller 0,17 dollar per aksje, sammenlignet med et tap på 59 millioner dollar i samme kvartal i fjor.
Store forventninger til mobil
Veksten i selskapet er i stor grad knyttet opp mot veksten i mobilreklame. I forkant av kvartalstallene var det derfor mye spenning knyttet til inntektene fra denne delen av selskapet.
Kvartalstallene viste at annonser på den mobile plattformen utgjorde 49 prosent av det totale reklamesalget i kvartalet. Det er en høyere andel enn de aller fleste analytikerne hadde regnet med.
Wall Street-analytikerne forventet at Facebooks omsetning på mobil vil være i hvert fall fem ganger så høy som det den var på samme tid i fjor, altså mellom 760 til 840 millioner dollar. Men enkelte analytikere sa i forkant at de hadde troen på at summen lå nærmere 900 millioner dollar, skrev Reuters i forkant av resultatfremleggelsen.
Selskapet opplyser å ha 1,9 millioner måndelige aktive brukere, opp 18 prosent på ett år.
- Dette viser at vi er forberedt på den neste fasen for selskapet vårt mens vi jobber for å få de neste fem milliarder menneskene på nett og i kunnskapsøkonomien, skriver konsernsjef of gründer Mark Zuckerberg i en melding.
Godt rigget
Analytiker Michael Pachter hos Wedbush lot seg imponere av veksten i omsetningen og lavere driftskostnader enn det selskapet hadde guidet.
- Den virkelige godbiten er at selskapet starter å få spillerom. Dette kan gi godt overskudd selv om omsetningsveksten ikke klarer å holde samme takt som nå, sier Pachter til Marketwatch.com.
Reklamevennlig
En av årsakene til troen på Facebook kan være at selskapet det siste året har gjennomført flere endringer som gjør det sosiale nettverket mer reklamevennlig.
Blant annet har Facebook lov til å bruke bildene dine i reklamesammenheng, og hente ut din informasjon for å skreddersy reklamene som dukker opp på siden din.
For to uker siden fjernet også Facebook muligheten til å holde profilen skjult for søkertjenesten. Selskapet begrunnet endringen med at den ga en falsk trygghet til brukerne.
«Vi er rett og slett redde for at folk tror denne innstillingen fører til et nytt nivå av sikkerhet, noe den faktisk ikke gjør», sa sikkerhetsekspert Nicky Colaco i Facebook til Cnet.
Amerikanske medier stilte seg skeptiske til denne forkl#229en og mente at det var mye mer sannsynlig at Facebook ønsket tilgang til enda mer informasjon om sine brukere.
Å legge inn en innstilling som gjør at du kan velge å skjule all informasjonen din på en gang ville vært ganske enkelt, men det er tvilsomt at Facebook vil gjøre dette, skriver TechCrunch.
Andre faller
Mens Facebook har levert meget sterke tall de to siste kvartalene, har flere av konkurrentene levert under forventning. Linkedin leverte tall tirsdag, som viste at selskapet har lidd store tap i løpet av siste kvartal. Det samme gjaldt Yelp, som ligger an til å få underskudd i innværende år.
Les også:
LinkedIn hermer etter Facebook
Zuckerberg tjener mer enn noen andre
Null privatliv på Facebook
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.