Noen av verdens største og mest populære internettjenester blokkeres i Kina. Facebook og Twitter har nesten en milliard brukere over hele verden. I Kina er de forbudt.
Det stopper ikke kineserne. Lokale selskaper har kopiert de amerikanske suksessene - ned til minste detalj både når det gjelder funksjon og design.
Kopierer nettsteder
Selv historien til kinesiske Renren er som snytt ut av amerikansk dot com-stiftelsesberetning: et par-tre unggutter fra et anerkjent universitet utvikler et nettsted som uten særlig markedsføring får flere millioner brukere. Renren har nå 120 millioner brukere i Kina - i hovedsak yngre kinesere.
31-åringen Wang Xing begynte å kopiere amerikanske internettkonsepter for snart 10 år siden. Han hyrte inn unge dataprogrammerere som skulle la seg inspirere av det den gang populære nettstedet Friendster. Det ble en fiasko.
- Konseptet var fra Friendster og sosiale nettverkssteder, men designen var vår egen. Det var forferdelig, sier Wang til Forbes.
Han lærte raskt. Høsten 2005 hadde en kamerat kommet over Facebook i USA. I løpet av noen uker kopierte de Facebook ned til de minste detaljer. I forrige uke ble Facebook-klonen Renren børsnotert i USA med en markedsverdi på over syv milliarder dollar (37 milliarder kroner).
- Datamaskinen er et verktøy og den er også et leketøy. Noen ganger kan den være et våpen, sier Wang til Forbes.
Internettboble 2.0
Denne markedsverdien priser selskapet til rundt 80 ganger fjorårsomsetningen. Dette er skyhøyt over verdifastsettelsen til Facebook, som omsettes til rundt 30 ganger omsetningen.
- Verden har aldri tidligere sett en slik vekst som internettselskapene i Kina opplever for tiden, sier medieanalytiker Lou Kerner hos Wedbush Securities i New York til Bloomberg.
Renrens vekst i Kina har kommet i takt med Facebooks suksess i andre deler av verden.
I 2008 solgte Wang seg ut av Renren. Han har investert gevinsten i nye kinesiske kloner basert på amerikanske internettkonsepter. Fanfou er en kopi av Twitter, og kupongtjenesten Meituan har den samme forretningsideen som Groupon.
De nye nettstedene Wang kontrollerer kan ha en verdi på flere milliarder dollar - avhengig om de kla rer å holde konkurrentene unna og bli børsnotert. Wang tror Meituan vil ha en årsomsetning på 15 milliarder dollar innen fem år.
- Vi befinner oss helt sikkert i et landskap med overflod, om det ikke er en boble for kinesiske internettaksjer. Investorer må være veldig oppmerksomme på at hvis selskapene ikke klarer å gjennomføre det de planlegger, vil de få seg en kraftig vekker, sier investeringsdirektør Michael Yoshikami hos YCMNet Advisors til Reuters.
Kinesiske kloner
Det har vist seg svært utfordrende for utenlandske internettselskaper å få innpass i det eksplosivt voksende kinesiske internettmarkedet. Markedet innen søk, epost og nyheter har de siste årene vært dominert av kinesiske selskaper.
Nå er det sosiale nettverkssteder som vokser mest.
Mange er rene kopier av amerikanske internettsuksesser. YouKu.com er både i navn, funksjonalitet og utseende en direkte Youtube-klone. Aksjekursen for YouKu er nesten fordoblet siden børsnoteringen i USA like før nyttår og selskapet har en børsverdi på rundt seks milliarder dollar.
Renren.com bruker nesten samme farger, illustrasjoner og grafikk som Facebook - fra registrering til daglig bruk.
Selskapet ønsker ikke å svare på spørsmål.
- Dette har ingen interesse for en utenlandsk avis. Vi er et kinesisk selskap med kinesiske kunder, sier en pressetalsmann for Renren til DN.
Kinesere er ikke alene om å leve godt på kopier, les også: Tjener milliarder på å kopiere gode ideer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.