Facebook jobber hardt med å vise at det er mulig å tjene penger på deres 800 millioner brukere. Etter at selskapets børsnotering i sommer ble en katastrofe for aksjonærene har selskapet opplevd mye press fra aksjonærer og finansbransjen.
Denne uken har Facebook lettet på sløret, og viser to nye tjenester som skal kunne gi nye inntekter både til Facebook og til utvalgte partnere.
Nettbank
De fleste av oss mener sosiale nettverk og nettbank er som olje og vann - to helt forskjellige ting som ikke går sammen. Men Facebook mener dette ikke er riktig. De har nemlig inngått et samarbeid med Commonwealth Bank i Australia om en banktjeneste inne i Facebook, skriver Fortune Magazine.
Tjenesten skal gi bankkundene adgang til å betale regninger, overføre penger og gjøre andre vanlige transaksjoner. I tillegg skal man kunne kommunisere med rådgivere og kundeservice. For å gi en ekstra nytteverdi kan man enkelt overføre penger til en Facebook-kontakt dersom man bruker nettbanken i Facebook.
Ingen av dine Facebook-venner får vite hva du driver med opp mot banken, naturlig nok. Sikkerheten er det Commonwealth Bank som tar seg av, og den blir lik den man bruker i vanlig nettbank.
God karma med gaver
Facebook har også slitt med å skape seg gode inntekter fra mobilbrukerne, som i mange områder er den største brukergruppen til Facebook. Det håper de å rette på med en ny gavetjeneste, Facebook Gifts.
Konseptet er ganske enkelt at man skal kunne kjøpe gaver til Facebook-venner. Ekte gaver for ekte penger. Så lenge vennene dine har lagt inn fødselsdager, bryllupsdager og lignende kan du til og med få tips på forhånd hvis det er noen du vil begunstige.
Facebook Gifts skal først introduseres i et tilfeldig utvalg amerikanske byer, og rundt 100 partnere er med i satsningen, skriver Business Insider. Det er altså snakk om langt mer enn blomster. I USA omsettes det gavekort i små og store former for 100 milliarder dollar årlig, en kake Facebook gjerne vil ha en størst mulig bit av.
Les også:
Zuckerbergs "hastekjøp" passerer Twitter
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.