Facebook bekrefter nå at de gjennomfører de personverninnstillingene de signaliserte i august, som sier at alt du legger ut på veggen din på Facebook kan brukes i reklamekampanjer, skriver New York Times.
Det vil si at det sosiale nettverket med 1,2 milliarder brukere verden over fritt kan plukke blant utsagn og persondata som de enten kan bruke selv, eller selge videre til reklamebruk. Det vil heller ikke være noen aldersgrense på hvor unge brukerne må være før publikasjonene deres kan deles, skriver New York Times.
Under kraftig kritikk
Da Facebook først annonserte at de ønsket å gjøre disse endringene tidligere i år møtte de en storm av kritikk fra både brukere og myndighetene. Flere politikere i den amerikanske Kongressen kalte endringene et brudd på personvernet og ba selskapet trekke planene om å endre reglene, skriver New York Times.
«Tilbakemeldingene har vært klare, vi kan gjøre bedre og vi vil gjøre endringer», skrev Facebook da i en pressemelding.
Likevel annonserer selskapet nå at de skal gjennomføre de fleste av de endringene som ble signalisert tidligere i høst. Blant annet vil unge brukeres statuser også bli søkbare og dermed brukbare for alle brukere, ikke bare venner og bekjente.
Facebookgründer Mark Zuckerberg mente at de nye reglene ville være til nytte for både brukerne og samfunnet.
«Hver dag legger mennesker ut masse informasjon som viser oss hva som faktisk skjer i samfunnet vårt i dag. Dette har vi til nå vært for dårlige til å bruke», sa Zuckerberg til Marketwatch i forrige uke.
Tjener på reklame
Veksten i Facebooks resultater er i stor grad knyttet opp mot veksten i mobilreklame. I forkant av de siste kvartalstallene for to uker siden var det derfor mye spenning knyttet til inntektene fra denne delen av selskapet.
Den siste tiden har selskapet blitt stadig mer reklamevennlig enn tidligere. Blant annet har Facebook lov til å bruke bildene dine i reklamesammenheng, og hente ut din informasjon for å skreddersy reklamene som dukker opp på siden din, og ved reglene om at selskapet kan benytte det du legger ut i reklame.
For en måned siden fjernet også Facebook muligheten til å holde profilen skjult for søkertjenesten. Selskapet begrunnet endringen med at den ga en falsk trygghet til brukerne.
«Vi er rett og slett redde for at folk tror denne innstillingen fører til et nytt nivå av sikkerhet, noe den faktisk ikke gjør», sa sikkerhetsekspert Nicky Colaco i Facebook til Cnet.
Les også:
Facebook imponerer
Facebook og Linkedin knuser markedet
Avviste milliardtilbud
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.