Folk i industrien skal være forbløffet over at investorer er villige til å bla opp såpass friske summer for en meldingstjeneste som foreløpig har beskjeden omsetning og fortsatt ikke går med overskudd, skriver The Wall Street Journal.
Facebook og Google skal begge ha vært i samtaler med Twitters folk for å se på mulighetene for å kjøpe selskapet. Tallene som har lekket ut fra disse og andre samtaler tyder på at Twitter nå verdsettes til mellom åtte og ti milliarder dollar, eller mellom 47 milliarder og 58 milliarder kroner.
Kjøpte ukjent andel
Så sent som i går kom nyheten om at venture-selskapet Andreesen Horowitz på vegne av et privateid selskapet hadde kjøpt Twitter-aksjer for 80 millioner dollar. Hvor stor andel av Twitter pengene sikret dem, er ukjent.
Begge deler er imponerende for et selskap som hadde omsetning på beskjedne 45 millioner dollar i 2010 og som fortsatt ikke går med overskudd. Inntektene forsvinner ut i lønninger og investeringer i datasentre. I 2011 anslås det at omsetningen vil lande mellom 100 millioner og 110 millioner dollar.
- Kan disse prisene rettferdiggjøres basert på økonomiske multipler? Nei, sier Ethan Kurzweil som jobber i Bessemer Venture Partners.
Han tror det er dataene disse selskapene bygger opp om brukerne sine som gir dem den astronomiske verdien.
Bølge av tilbud
Twitter er langt fra alene om å trekke pengesterke investorer til de nye teknologiselskapene. Facebook har hatt en eventyrlig verdistigning siden oppstarten og nettkupongselskapet Groupon avviste nylig et tilbud på seks milliarder dollar fra Google.
Tidligere denne uken ble nettavisen Huffington Post solgt for 315 millioner dollar til internettselskapet AOL, noe som tilsvarer 10 ganger omsetningen i 2010.
Til tross for de fristende tilbudene fra interessenter, fortsetter Twitters toppsjefer å skalere opp selskapet. Antall ansatte er økt til mer enn 350, mens det bare jobbet 100 personer i Twitter ved inngangen til 2010.
Stritter imot
Mange mener prisingen av fremtidens teknoselskaper er et uttrykk for at psykologien hos gründerne har endret seg. De velger nå å bli hos sine "babyer" i stedet for å selge dem for en rask fortjeneste. 1000-millionerkronersspørsmålet er hvem som tjener mest på det.
Les også: Vanvittig løft for Facebook-selskapene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.