Forbrukerombudet har intensivert tilsynet med tv-bransjen. En fersk kartlegging av markedsføring og avtalevilkår til 23 tilbydere av tv- og strømmetjenester i Norge, viser at de tradisjonelle tv-tilbyderne har de dårligste betingelsene for forbrukerne.
Mens de nye nettbaserte tjenestene sjelden opererer med bindingstid og lang oppsigelsestid, tviholder en del tradisjonelle TV-tilbydere på kundene.
– Tilbyderne må slutte med lange oppsigelsestider og bindingstider i strid med markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Enkelte TV-tilbydere opererer med oppsigelsestid på opp mot fire måneder. Samtidig er det utstrakt bruk av bindingstid, og det kan være urimelig trøblete å få sagt opp et abonnement, mener Forbrukerombudet.
Hun mener TV-tilbyderne bør arbeide for at kundene skal være fornøyde og dermed trofaste, i stedet for å låse dem fast i et abonnement.
I markedsføringen til tilbyderne er det i tillegg mangelfull informasjon om angrerett og om hvordan kunden kan komme i kontakt med selskapet, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.
Les også:
Selv Samsungs "mini" er større enn Iphone
Mener Xbox One er et "forskrudd mareritt" for privatlivet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.