I natt åpnet tilgangen for å sjekke selvangivelsen på Altinn. Allerede før lunsj var det 300.000 som hadde logget seg inn, ifølge Skatteetaten.
Det oppsto raskt køer for å komme inn for å sjekke selvangivelsen i dag morges. Mange møtte en melding om at det er innført køordning, noe som skal sikre at systemene ikke kneler fullstendig – slik de gjorde i fjor.
- Veldig mange har fått sjekket opplysningene sine, men det har som forventet vært rushtrafikk. Da oppstår det kø. Jeg oppfordrer folk til å spre trafikken, så vil alle få se selvangivelsen sin i løpet av kort tid, sier kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum i Skatteetaten.
Problemene kan vare en stund, forteller informasjonsansvarlig i Altinn, Jørgen Ferkingstad.
- Jeg tror det vil være veldig høy trafikk nesten hele dagen. Det er vanskelig å si, sier Ferkingstad til DN.no.
Han forteller at Altinns leverandører nå følger nøye med på trafikken, og hele tiden justerer antallet brukere som slipper inn. Hvis ytelsen blir for dårlig, så sperres flere ute. Ferkingstad vil ikke fortelle hvor mange samtidige brukere løsningen for tiden takler.
Les også: Kø-kaos for selvangivelsen
Ikke lenger overrasket
Da nettløsningen for selvangivelsen brøt sammen i fjor, var løsningen ny og de ansvarlige var overrasket over at den ikke tålte presset.
- Løsningen er bygd for å tåle et meget stort antall brukere samtidig, sa direktør Erik Fossum.
En del er kanskje overrasket over at problemet ikke er løst det siste året, men det er ikke Altinn.
- Vi har hatt bra oversikt over at det ville bli kø, sier Ferkingstad.
Han påpeker at mye likevel har skjedd.
- Siden i fjor har vi økt kapasiteten på serversiden betydelig. Vi har rettet en lang rekke feil og gjort grundige ytelsestester, sier Ferkingstad.
Kø neste år også?
Men hva er egentlig Altinns ambisjoner?
- Er det i det hele tatt et mål at køene skal bort, eller er dette noe vi må regne med skjer den første dagen?
- Det beste hadde vært å unngå kø, men det er veldig mye høyere trafikk denne dagen enn det som er behovet resten av året, sier Ferkingstad, som påpeker at det koster å bygge denne kapasiteten.
It-bransjen har lenge skrytt av løsninger som skal gjøre det mulig å leie mer datakraft akkurat når man trenger det. Det burde ha passet Altinn godt, men en hemmelighetsstemplet rapport fra Veritas tyder på at det ikke er så enkelt. Ifølge Teknisk ukeblad, som har fått tilgang til deler av rapporten, konkluderer Veritas med at løsningen inneholder flaskehalser som gjør det vanskelig å takle store volumer, og at det ved rapportlevering i fjor sommer ikke fantes planer for å rette på dette.
Det blir med andre ord omtrent som om en motorvei går rett gjennom en by – det er ikke bare enkelt å bygge et par ekstra felter for å få mindre kø.
Ferkingstad vil ikke kommentere en rapport næringsdepartementet har bestilt og ikke offentliggjort, men han kan snakke om problemene.
- Løsningen har noen utfordringer på skalerbarhet og ytelse, som vi jobber med å løse. Den har begrensninger som gjør at man ikke umiddelbart bare kan pøse på med ekstra maskinkraft, sier han.
Svært lønnsomt og ofte stabilt
Han understreker at løsningen fungerer godt mesteparten av året, og at treghet som næringsdrivende opplevde i januar ikke var knyttet til kapasitetsproblemer. Testingen av løsningen skal også ha vært bedre i år, og man visste hva som ventet.
Problemer på åpningsdagen eller ikke er det liten tvil om at digitale publikumstjenester kan bli særdeles lønnsomt for Norge, og selvangivelsen er en av de største suksesshistroiene. De fleste vil nok foretrekke å måtte vente et døgn, fremfor å gå tilbake til papirversjonen, og ifølge noen utregninger er dette mer lønnsomt enn olje.
Les mer:
<b>20 punkter som kutter skatten</b>
Investerer en milliard kroner for å spare 17 milliarder
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.