Ny forskning viser at evnen til å lære språk er avhengig av samspillet mellom å høre og repetere ord, skriver Dagbladet og viser til forskning fra King's College i London.
Viktig med muntlig tradisjon
Dr. Marco Catani ved utdanningsinstitusjonen konkluderer med at nå som man vet hvordan mennesker lærer språk, er bekymringen at dagens barn vil ha et mindre vokabular da mye av deres interaksjon skjer gjennom skjerm, tekstmeldinger og epost.
- Forskningen styrker nødvendigheten for at vi opprettholder den muntlige tradisjonen for kommunikasjon med våre barn, utdyper Catani ifølge avisen.
Han får støtte av professor Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø. Han jobber med barn og unges psykiske helse.
- Nettbrett, eller masse visuell kommunikasjon, gir en for ensidig læringsprosedyre, som er dårlig for læring av språk. Bekymringen er at det blir overvekt av lesing som læremåte, i større grad enn samtalen og dialogen. Da er det fare for ordforrådet, og bekymringen er helt riktig, sier Mørch.
Bør begrenses
Han mener barn under skolealder ikke burde bruke elektronisk stimulans mer enn 30 minutter til én time om dagen.
Professor i utviklingspsykologi, Steven von Tetzchner er også skeptisk.
- Mange barn har hatt tilgang til slike verktøy fra før de var to år gamle. Jeg tror ikke det er noen fordel i dette, sier han.
- Vi må vite mer om konsekvensene. De yngre barna trenger ikke ipad, sier Tetzchner til Dagbladet.
Les også: - Spør barna selv om råd
Småbarn er erfarne skjermtroll
- 5 måneder gammel, og hun kan allerede bruke iPaden
- Jeg flyr! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.