Mobilapper som krever betaling for nedlasting har tapt kampen. På Googles Play-marked er 48 av de 50 best betalte appene gratis å laste ned, og trenden har også nådd Apples platform, som har vært en bastion for betalte apper.

Men «gratis» er en sannhet med stadig større modifikasjoner. Det er jo tross alt disse appene som tjener mest.

- Trenden går helt klart mot gratis apps, men så kan du kjøpe deg fordeler, sier Espen Riskedal i app-produsenten Cute Hacks.

Virtuell bensin for 300 kroner
Gratis-appene er ikke lenger dominert av reklame, det er såkalte «freemium»-apper som vinner frem. De lar gjerne brukeren bli hektet gratis, for så å tilby mer spilletid per dag, bedre utstyr eller ekstra funksjoner mot betaling. Ofte kan det være snakk om store summer, langt mer enn de få kronene betalte apper gjerne koster.

- Jeg kjøpte nettopp en «item» for over 300 kroner. Er spillet så morsomt at du blir hektet, så sitter pengene ganske mye løsere, sier Sveinung Totland, daglig leder i utviklerselskapet Apps Consulting, og spiller av et tank-spill på Apples IOs.

For pengene kunne han blant annet kjøpe store mengder virtuell bensin, og dermed unngå å vente flere timer på at tankene skulle fylle seg opp gratis.

Sveinung Totland i Apps Consulting har selv erf#229 med at «freemium» ikke akkurat er gratis. Selv har han tro på business-apper som er gratis å laste ned, men der man betaler for å abonnere på en tjeneste, slik som med Spotify.
Sveinung Totland i Apps Consulting har selv erf#229 med at «freemium» ikke akkurat er gratis. Selv har han tro på business-apper som er gratis å laste ned, men der man betaler for å abonnere på en tjeneste, slik som med Spotify. (Foto: Apps AS)

Egne livvakter
Totland er imidlertid langt fra toppen når det gjelder forbruk på spill.

- Jeg har kunder med minst 20 brukere som bruker 10.000 pund på et enkelt spill i løpet av tre-fire måneder. Og jeg har hørt om noen «hvaler» fra Kina som har brukt 100.000 pund hver på ett spill, sa spillkonsulent og forfatter Nicholas Lovell tidligere i år, på et arrangement i London, skriver Ibtimes.co.uk.

En russisk oligark skal til og med ha betalt livvakter for å beskytte seg i spillet «World of Tanks».

Morsomt spill. Om du vil nå toppen belag deg på å betale i dyre dommer for det Spilleranmeldelse av «gratis»-spillet Blood Brothers

Psykologi-sjef
Folk flest betaler ikke for virtuelle livvakter. Men mange betaler villig, når man spiller på de rette strengene.

- Jeg tror det er en vitenskap å vite hvordan man skal presse frem vinnerviljen og få betalt, og ikke bare spamme, sier Totland, som blant annet har betalt 20 kroner for skifte navn på sin tank-fører.

Enkelte har argumentert for at spillselskaper trenger en ”CPO”, en ”Chief Psychology Officer”, og suksesser som Candy Crush har blitt analysert for å finne ut hvilke psykologiske mekanismer de treffer så godt. Belønningen kan være hundrevis av millioner dollar for de som gjør det riktig. Selskaper som Disney har derimot slitt med at spill som lastes ned mange ganger ikke klarer å få folk til å betale nok, skriver New York Times.

Rovdyr
En del kommentatorer er sterkt kritiske til dette psykologiske spillet.

- De jakter på sine ofre som rovdyr, og praksisen burde vært forbudt, Lars Housholder, som blogger for spillstedet Pixelvolt.com.

Han mener spillene spekulerer i å kreve penger når folk er mest sårbare.

Nesten total seier
Espen Riskedal i Cute Hacks mener også at «freemium» kan være fortyrrende, med stadig masing om penger. Men han er klar på hva han selv ville valgt hvis han skulle lage et spill.

- Jeg ville klart valgt gratis nedlasting og betaling i spillet. Det er også mulig å gjøre det uten å gå på akkord med opplevelsen, mener han.

Det har rett og slet blitt vanskelig å nå opp og lage lønnsomme spill som brukerne betaler for å laste ned. Tall fra analyseselskapet Distimo viser at betalte apper sto for halvparten av inntektene i Apples App Store ved inngangen av 2012, men siden gikk der raskt nedover. Ved inngangen ti 2013 hadde ”freemium” tatt over 76 prosent, og i september var løpet kjørt. Hele 92 prosent av markedet besto av betalinger for ting i nedlastede apper.

Betalte apper når ikke opp, og de som tjener greit bygger ofte på kjente merkevarer.

Alternativ: Spotify
Spill dominerer alle app-markedsplasser, viser tall fra Distimo. Men innen business-apper er det ikke sikkert alt telles med. For her er en annen type modell på fremmarsj, mener Totland.

- Spotify har banet litt vei for sånne som oss. Det er små og mellomstore bedrifter som ikke vil kjøpe løsninger, men leie dem, sier han.

Apper som Dropbox og Evernote følger Spotifys eksempel. Appene er gratis å laste ned, men du må gjerne betale et månedlig abonnement for å få full versjon av tjenesten. Disse abonnementene tegnes ofte utenfor app-butikken, og dermed slipper utvikleren å betale Google eller Apple 30 prosent av inntektene.

Totland forteller at de jobber med en slik modell innen HMS, og har tro på at de kan nå mindre bedrifter.



Mest gratis blant de som tjener mest:

Listen viser inntektsestimater samlet inn av Business Insider fra ni app-produsenter i toppsjiktet. Selv et kjent selskap som Gameloft sliter med å komme seg inn på listen med betalte apper.

Kilde: Business Insider

Les også: <a target="_blank" href="http://www.businessinsider.com/9-biggest-mobile-game-developers-2013-12?op=1">Små mobilspill tjener virkelig store penger</a>

<b>- Dette går i helt gal retning</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.