Da Google lanserte den sosiale meldingstjenesten Buzz i fjor, var ambisjonen å ta opp kampen med andre sosiale tjenester som Facebook og Twitter. Tjenesten var integrert med e-posttjenesten Gmail, og lot brukerne poste statusoppdateringer, dele innhold og lese og kommentere innlegg fra venner.

Buzz tok imidlertid aldri av, og senere har Google lansert Google+ - en tjeneste som i enda større grad er en mer direkte konkurrent til både Facebook og Twitter. Det er derfor ikke overraskende at Google nå legger ned Buzz for å satse fullt og helt på Google+.

- Vi har lært mye fra produkter som Buzz, og bruker det vi har lært hvert dag i vår visjon for produkter som Google+, skriver Googles produktsjef Bradley Horowitz på selskapets offisielle blogg.

40 millioner brukere
Siden Google+ ble lansert tidligere i år, har tjenesten passert 40 millioner brukere (Facebook har 800 millioner). Den bratte veksten tjenesten opplevde helt i starten flatet imidlertid raskt ut, og mer enn 60 prosent av brukerne som var aktive i starten skal ifølge en rapport fra Chitika Insights ha forlatt tjenesten.

  For at Google skal kunne lykkes med å skape et alternativ til Facebook og opprettholde interessen blant brukerne, er de nødt til å fortsette å legge til nye funksjoner og forbedre Google+.

- Forventer bra ting
- Våre brukere forventer bra ting fra oss; dagens annonsering lar oss fokusere enda mer på å gi dem noe som er virkelig fantastisk, sier Horowitz.

I tillegg til Buzz, legges også tjenestene Code Search og Jaiku ned. Code Search er en tjeneste for å gjøre det enklere å søke etter åpen kildekode på nettet, mens Jaiku er en Twitter-lignende tjeneste for meldinger på mobilen, som Google kjøpte fra et finsk selskap i 2007. Forrige måned la også Google ned rundt ti tjenester, blant annet Aardvark og Google Desktop.

Les også: Google knaller til med supertall og Slik er Google+ (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.