I juni brøt uværet løs etter at tidligere NSA-tekniker Edward Snowden avslørte hvordan NSA spionerer på amerikanske borgere. Siden da har skandalene kommet på løpende bånd. I etterkant har det gitt en stor strøm av kunder til norske og andre nordiske skylagringstjenester.

Siden juni har norske Jottacloud fått 70.000 nye brukere, det betyr at kundemassen til selskapet har økt med 31 prosent på et halvt år. Selskapet sier dette helt klart skyldes en Snowden-effekt.

- Etter at Snowden-avsløringene dukket opp i juni har vi merket en økt pågang av brukere. Vi tror dette i stor grad skyldes at det har blitt et økt fokus på personvern, men også fordi folk ikke har like lyst til å legge informasjonen sin i amerikanske skyløsninger, sier gründer og daglig leder Roland Rabben i Jottacloud.

Selskapet til Rabben hadde i 2012 en inntekt på seks millioner kroner, opp fire millioner kroner fra året før.

Sliter med lovverket
- Problemet til de amerikanske selskapene er at de må operere under amerikanske personvernlover, hvor terskelen for at myndighetene kan hente ut informasjon er mye lavere, sier Rabben.

Han peker på at norske myndigheter må oppfylle strenge krav før de kan be om innsyn i andres filer, selv har han aldri opplevd å måtte gi innsyn i noen kundekontoer. I tillegg står nordiske selskaper helt fritt til å snakke om hvor ofte myndighetene ber om innsyn og hva det gjelder, mens amerikanske selskaper ikke har lov til å føre offentlige arkiver.

Rabben er usikker på om Snowden-skandalen så langt har vært en gullgruve, men på lang sikt er tanken en annen.

- Dersom amerikanske myndigheter ikke endrer sin lovgivning kan det på lang sikt bli en gullgruve for nordiske skyløsningsselskaper, sier han til DN.no.

Slår et salg
I forrige uke gikk flere av de største amerikanske it-selskapene, blant annet Google, Facebook og Microsoft, sammen om et brev til amerikanske myndigheter hvor de ba om å få føre åpne forespørselslister.

- Den nåværende mangelen på åpenhet rundt hvor ofte og hvorfor amerikanske myndigheter driver overvåkning av sivile i demokratiske land er en krenkelse mot friheten de fleste setter stor pris på og vil ha en skadelig virkning på vår økonomi, sa direktør for jus og sikkerhet Richard Salgado i Google til Reuters for en måned siden.

Endrer markedsføringsstrategi
Jottacloud er ikke de eneste som har merket effekten av sterke personvernlover. Også islandske «Greenqloud» bekrefter at de har opplevd en merkbar økning i brukere etter at Snowden-dokumentene først så dagens lys.

- Vi har opplevd at kunder har sendt oss eposter og Twitter-meldinger der de sier at lokasjonen vår, og det at vi opererer etter islandske lover er hovedårsaken til at de bruker oss, sier kommunikasjonsdirektør Paula Gould i Greenqloud.

Hun legger til at selskapet nå har lagt om sin markedsføringsstrategi, og har lagt ut en kampanje på sine sider der de understreker at de kan tilby sterkere personvernlover til brukerne.

- Åpenhet rundt prosedyrene ved henvendelser fra myndighetene tror vi er utrolig viktig for selskaper som tilbyr skyløsninger, sier Gould.

Rabben understreker at de har opplevd akkurat det samme som sine islandske konkurrenter.

- Vi har ikke spurt kundene våre akkurat hvorfor de velger oss, men på Twitter ser vi at vi ofte blir omtalt sammen med såkalt NSA-fri lagring, sier han.

Les også:

<b>- Faren oppstår når et selskap vet alt om deg</b>

Google raser mot NSAs overvåking

NSA overvåker flere hundre millioner mobiltelefoner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.