Microsoft sov litt i timen da Google lanserte Gmail i 2004, og har siden ikke helt klart å ta igjen det tapte. Gmail har så langt fremstått som en bedre og mer ryddig tjeneste, selv om Microsofts Hotmail ifølge Comscore fremdeles er størst i verden med 325 millioner brukere.

Men nå presenterer Microsoft sin nettleserbaserte eposttjeneste i en helt ny drakt under domenet outlook.com. Dette presenteres som en foreløpig versjon, men alle får tilgang til den nå.

Dermed har selskapet også åpnet opp for å registrere brukeradresser på dette domenet, og folk med vanlige navn bør være raskt ute hvis de vil sikre seg de populære «fornavn.etternavn@outlook.com» - adressene.

Raskt ekspedert
Nye Outlook fremstår som ryddig og rent, med nye gode funksjoner og dessuten fin integrasjon mot Microsofts andre tjenester, slik som Office- nettapplikasjoner og lagringstjenesten Skydrive.

Tjenesten gjør det enkelt å sortere ulike typer epost, samt å flytte eposter fra en bruker til en mappe, og sette opp regler for hvordan fremtidige meldinger skal flyttes eller slettes. Dette er gjort svært enkelt og lett tilgjengelig – undertegnede slettet enkelt over 600 meldinger på noen få minutter- rundt en fjerdedel av inboksen. Andre har liknende erf#229er.

- Jeg halverte antall meldinger i min innboks første dag jeg brukte tjenesten, skriver en entusiastisk Katherine Boehret i en test på Allthingsd.com.

Hun savner en automatisk sortering av viktige e-poster, slik som Gmails «priority inbox», men lar seg ellers imponere av integrasjonen mot sosiale nettverk og håndtering av blant annet bilder.

- Nye Outlook.com ser elegant ut og er bemerkelsesverdig brukervennlig. Hvis du er overveldet av støy i inboksen, ønsker en bedre måte å sortere epost eller trenger en letter måte å sortere foto og filer på er Outlook.com en vinner, konkluderer hun.

Klar for kamp mot Gmail
Nettstedet Cnet.com lar seg også imponere. De mener Microsoft har hentet mye fra Google, men også gått mye lengre.

- Brukergrensesnittet er særdeles brukervennlig, integrasjon mot Skydrive og sosiale medier gir deg praktisk funksjonalitet og den lynraske filtreringen etter spesielle meldinger er stor fordel for organisering av inboksen, skriver Kent German i Cnet.com.

Han mener Google fremdeles har en fordel i bedre søkeintegrasjon, men mener Microsoft har gitt brukerne noe nytt – som konkurrentene vil måtte svare på.

Microsoft er tilsynelatende inne i en god periode produktmessig. Selskapet har ofte hatt problemer med å skape begeistring for sine produkter, men fremvisningen av et eget nettbrett med navnet «Surface» vakte nylig stor begeistring. De har dessuten fått mange lovord for sitt nye mobilgrensesnitt, og skal lansere Windows 8 den 28. oktober, sammen med det første nettbrettet.

Les også: Hevder dette er datoen for Ipad mini og Iphone 5

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.