Telenor liker å fremstå som det sikre alternativet, de som alltid gir deg dekning på mobilen. Men dette kvartalet har de ikke levd opp til glansbildet. Tre prekære episoder har preget selskapets kvartal. Både 23. mai, 10. juni og 17. juni hadde Telenor problemer med mobilnettet sitt, og det førte til at kunder landet over ikke fikk kommunisert på timevis.
Den 10. juni ble rundt 3 millioner kunder rammet.
Nå mener Telenor de har funnet feilen, og klart å gjennskape fenomenet i et testmiljø - denne gangen uten at brukerne merket noe.
Les også: Telenor-trøbbel i hele landet
Fant nålen i høystakken
Telenor har gått gjennom systemene med sin underleverandør Ericsson og funnet en konkret programvarefeil i sentraler for mobil tale. Feilen er nå i ferd med å rettes opp og selskapet mener dessuten at andre endringer av design og dimensjonering vil bidra til å redusere signaleringstrafikken. Det var denne trafikken som fikk nettet til å knele 10. juni, mens brudd i transportnettet skapte trøbbel 17. juni.
- Dette er hendelser som kan skje fra tid til annen og som kan skape tregheter i trafikkavviklingen i mobilnettet, uten at det skal skape et stort utfall, sier Norgessjef Ragnar Kårhus i en pressemelding.
Telenor har nå sendt en rapport til Post-og Teletilsynet om utfallet, der de konkluderer med at det ikke var antall smarttelefoner eller den høye trafikken rundt utfartshelgen den 10. juni som førte til problemer i mobilnettet. De mener med andre ord at feilen ikke skyldtes underdimensjonering av nettet.
Liikevel vil selskapet nå øke kapasiteten for signaleringstrafikk.
- Siden feilen oppstod i juni, og i påvente av identifisering av rotårsak, har vi iverksatt tiltak for å styrke mobilnettet. Fra midten av august vil signaleringskapasiteten være forbedret. Endelig feilretting med implementering av oppdatert programvare fra Ericsson vil være ferdigstilt innen utgangen av september. Vi har også kontinuerlig overvåkning av nettet og ekstra bemanning i tiden fremover, sier Kårhus, som mener selskapet nå har kommet til bunns i saken.
– Bare peanøtter
Telenor tapte 100 millioner kroner på å gi gratis mobiltelefoni til alle sine kunder som plaster på såret den aktuelle pinsehelgen. Analytikerne tror hendelsen ikke gjorde like stort inntrykk på kapitalmarkedet, som på kundene.
– Disse summene er bare peanøtter når Telenor har en årlig inntekt på 100 milliarder, sier telekomanalytiker Tore A. Tønseth i Argo Securities til NTB.
Utfallet kan likevel få konsekvenser for Telenors kundemasse.
– Det blir spennende å se om resultatet viser at Telenor har mistet mange kunder etter dette. Selskapet hadde nok håpet å kunne kjøre en offensiv linje for å rekruttere kraftig med abonnenter denne perioden. Spesielt siden de nå har begynt med billigere prisplaner, for å holde titt med den økende konkurransen, sier Ole Jørgen Rød i First Securities til NTB.
Analytiker Espen Thorgersen fra Carnegie tror effektene av mobiltrøbbelet uteblir i selskapets resultat torsdag.
– På sikt kan dette få ringvirkninger. Flere bedrifter kommer nok til å tenke seg om to ganger før de velger å fornye bedriftsavtalen med Telenor, og selskapet kan risikere å miste noen vesentlige kunder, spår Torgersen overfor NTB.
Korrupsjon
Analytikerne er mer spent på utviklingen for Telenors indiske selskap, Uninor. Satsingen har hele veien blitt omtalt som risikabel, og mange har vært kritiske. Så dukket det opp en korrupsjonsskandale på toppen av dette, der Telenors indiske partner er blant selskapene som anklages for å ha skaffet seg mobillisens for billig. Dette skjedde før Telenor kom inn i bildet, men kan likevel ramme dem. I verste fall kan lisensen trekkes helt eller delvis tilbake.
– Skandalen kan skape trøbbel for Telenor fordi Uninor risikerer å miste lisensen sin, og i praksis 20 millioner kunder, sier Tønseth til NTB. Men han tror det er lite sannsynlig, og at andre faktorer vil ha større betydning for Telenors fremtid i Øst-Asia.
Espen Torgersen mener at sanksjonene i verste fall kan kan bety spikeren i kista for Telenors orientalske eventyr.
– Investeringene i India er allerede stemplet som høyrisiko, og aksjemarkedet er skeptisk. Ledelsen må muligens endre strategi her, og kjøpe seg ut av markedet. Eventuelt fusjonere med et annet selskap, sier Torgersen.
Telenor legger frem sine resultater for andre kvartal 2011 torsdag 21. juli.
Les også:
- Konkurrentene kunne reddet Telenor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.