«The Revolution Will Not Be Televised» rappet poeten Gil Scott-Heron i USA i 1970. Men her i Norge kommer iallfall tv-revolusjonen til å bli kringkastet nå i oktober.
I dag kommer Reed Hastings, gründeren av den amerikanske strømmetjenesten Netflix, til Oslo for å lansere sin smørgåsmeny av eldre filmer og tv-serier for et norsk publikum.
Løper maraton
Hos HBO, den andre amerikanske kjempen som har siktet seg inn på det norske markedet, forteller Hervé Payan at hans tilbud av eksklusive seriepremierer kommer i løpet av måneden.
– Dette er ikke en sprint, det er en maraton for de neste 99 årene, sier Payan, som er sjef for HBO Nordic.
HBO har stått bak banebrytende dramaserier som «The Wire», «Sopranos» og «Sex and the City». Netflix graver dypere i Hollywoods sedimentære lag. Tjenesten selger ubegrenset tilgang til filmer og serier som i hovedsak er ferdig spilt på betal-tv, kino og i dvd-markedet.
Netflix satser på å tilby like deler filmer og tv-serier, med 20 prosent lokalt, nordisk innhold og 80 prosent produsert i Hollywood eller England.
Både HBO og Netflix vil kjøre med nordiske undertekster. Hos begge vil et abonnement som gir tilgang til både det dagsaktuelle og hele arkivet koste 79 kroner i måneden. NRK-lisensen koster til sammenligning 223 kroner per måned neste år.
En av tre
Ifølge Hervé Payan viser undersøkelser at rundt hver tredje skandinav er interessert i HBO.
I Norge vil HBO Nordic i utgangspunktet strømme innholdet direkte til tv-skjermene over nettet, uten at tradisjonelle tv-distributører som kabelselskapet Get eller kabel- og satellittselskapet Canal Digital er involvert.
Det er første gang HBO prøver dette. Payan avviser imidlertid ikke at HBO etterhvert kan bli del av pakketilbudet fra en kabel- eller satellittdistributør. I Sverige samarbeider HBO alt med Telia.
Les også: Samsung lanserer HBO i Norge
For å se HBO og Netflix må seerne koble seg opp på bredbånd via pc, smarttelefon eller spillkonsoller som Xbox og Playstation 3. Også tv-er og blu-ray-spillere med internettilkobling kan vise innholdet. Slaget om kundene utkjempes allerede i sosiale medier. Foreløpig leder HBO Nordic med 66.000 Facebook-venner, mot Netflix med nesten 19.000 «likes».
Knapp tidsfaktor
HBO Nordic vil tilby alle HBO-serier bakover i tid. Og når nye serier har premiere i USA, følger Norden hakk i hæl.
– 31. mars 2013 starter sesong tre av «Game of Thrones» på tv i USA. Innen fem timer senere vil den være tilgjengelig med norske tekster i Norge – i tillegg til alle tidligere sesonger av serien. Dette vil vi gjøre med alle serier – de vil være tilgjengelig i Norden mindre enn 24 timer etter premieren i USA, sier Payan.
I tillegg til egne produksjoner har HBO Nordic inngått filmavtale med distributøren Sandrew Metronome. HBO kikker også etter originale nordiske produksjoner.
– Forhåpentlig vil vi kunne kjøpe en nordisk serie laget for HBO, når vi finner det riktige prosjektet, sier Hervé Payan.
Les intervju med Netflix-gründer Reed Hastings på DN.no i kveld.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.