Torsdag kveld amerikansk tid la det sosiale nettverket Twitter inn en søknad om børsnotering. Selskapet sier at de forventer å hente inn 1 milliard dollar, eller 6 milliarder kroner på sin børsdebut.

Ekspertene tror børsnoteringen vil ha mye å si for din brukeropplevelse. Først og fremst kan kundene vente seg at siden vil se mer ut som Facebook, skriver Marketwatch.

"Vi investerer nå for å forbedre våre applikasjoner for smarttelefoner, slik at vi bedre kan kapitalisere på våre produkter», skrev Twitter i en pressemelding i natt norsk tid.

Analytikerne tror dette først og fremst vil innebære mer reklame på det sosiale nettverket. Med andre ord vil kundene se en utvikling som ligner den Facebook hadde etter at de gikk på børs. I dag tjener Twitter mye penger på såkalte «sponsede tweets», altså Twitter-meldinger der selskapene betaler for å for eksempel legge ut en kampanje i brukernes feed. Brukerne kan forvente seg å se mer av dette, mener analytikerne Marketwatch har snakket med.

"Fordi bilde- og videoreklamer, som tar opp mye oppmerksomhet og plass, vil bli vanlig kan du vente deg at Twitter-kontoen din vil se mer og mer ut som Facebook-kontoen din», sier direktør Jason Keath i det sosiale media-megler firmaet SocialFresh.com til Marketwatch.

Bruker din informasjon
«Twitter vet hvilke nettsider du har besøkt og hva du har snakket om», fortsetter Keath.

Han mener det er naturlig å vente seg at Twitter, akkurat som Facbook, vil samle informasjon om sine brukere for å skreddersy diverse reklamekampanjer både til spesifikke brukere og til andre, skriver Marketwatch.

Facebook har tidligere blitt sterkt kritsert for bruken av kundeinformasjon på denne måten, men har svart at selskapet er helt avhengig av å gjøre dette for å holde investorene fornøyde og inntektene og aksjekursen oppe. Facebook er nå under etterforskning for tiden for å ha misbrukt privatinformasjon i reklamekampanjer.

Kommersiell satsning
En annen endring ekspertene spår er at Twitter i likhet med sine konkurrenter vil innføre kommersielle produkter, som for eksempel digitale gaver. Daglige tilbud lignende Amazon-, eller Grouponsatsningene er også en mulighet, skriver Marketwatch.

Dette trenger ikke nødvendigvis å være dårlig for brukerne. Dersom Twitter innfører betalingsløsninger på lik linje med de vi har sett på Facebook vil det bli enklere og raskere å handle på nett.

Største siden Facebook
Twitter vil bli den største børsnoteringen fra Silicon Valley siden giganten Facebook gikk på børs. Det er enda ikke bekreftet hvilken børs Twitter vil bli notert på, men ekspertene regner med at det vil bli NASDAQ, skriver BBC.

I søknaden kommer det frem at det sosiale nettverket nå har 218 millioner brukere, som legger ut rundt 500 millioner meldinger daglig. Selskapet rapporterte om et tap på 69 millioner dollar i løpet av inneværende års første seks måneder. Driftsinntektene til selskapet lå på 254 millioner dollar.

Tidligere i sommer kjøpte Twitter videodelingstjenesten Vine, som svar på at konkurrenten Facebook kjøpte bildedelingstjenesten Instagram.



Les også:
Priskrig på mobilsurfing: - De lærer kundene å slippe å betale
Twitter vil på børs
Facebookstatusen din blir søkbar (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.