Striden mellom Ludo Mobil og Ventelo har høyere temperatur enn noensinne. I forrige uke begjærte Ventelo konkursåpning i Ludo Mobil og truet med å stenge signalene for alle Ludos kunder første februar. Ventelo er nettverkseieren som Ludo er avhengig av for at deres kunder skal ha «summetone».
I dag har det gått rykter om at Ventelo og Ludo er i gang med forhandlinger om et forlik. Ifølge Kristian Adolfsen, venn og tidligere økonomisk støttespiller for Idar Vollvik, sitter partene nå ved forhandlingsbordet. Adolfsen har tidligere reddet Idar Vollvik ut av økonomisk uføre og har sagt han er villig til å gjøre det igjen.
Ventelos trusler kan bare være en unnskyldning fra Ventelos side for å sette i gang en reforandling av avtalen med Ludo. For Ludos kunder er gull verd for Ventelo.
- Ludos kunder har en verdi selv om Ludo selv ikke kan gjøre opp for seg. Inntektene Ventelo har fra mobilbruken til Ludos kunder er svært lukrativ, og derfor lønner det seg ikke nødvendigvis for Ventelo å kutte avtalen med Ludo, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.
Han viser til at termineringsinntektene til Ventelo som genereres av Ludos brukere er svært lukrative. Terminering er en kostnad operatørene betaler seg imellom for å ringe mellom hverandres nett. Så hver gang en Telenor- eller Netcom-kunde ringer til en Ludo-kunde får Ventelo en del av kaka.
- Langsiktige og stabile inntekter fra terminering kan tenkes å være viktigere for Ventelo enn å få dekket ett konkret krav, sier Aarønæs.
Varslet kutt
Post- og teletilsynet (PT) har tidligere bestemt at termineringsprisene skal utjevnes over tid. Fra 1. januar i år ble maksimal termineringspris 30 øre per minutt, mens den fra 1. januar 2013 skal være maksimalt 15 øre. Frem til 31.12 2010 var prisen 75 øre per minutt. En utregning basert på PTs snittforbruk for en mobilbruker i Norge viser at Ventelo kan tjene mellom 10 millioner og 13,5 millioner kroner i år, bare på terminering av samtaler inn til Ludos kunder. Tallene er basert på at Ludo har mellom 30.000 og 40.000 kunder. Fra 2010 vil inntekten har sunket fra mellom 30 millioner og 40 millioner kroner i året til mellom seks millioner og åtte millioner kroner i 2013.
Derfor kan Ventelo ha startet den rettslige prosessen mot Ludo for å komme i gang med en reforhandling av avtalen selskapene imellom.
- Man kan tenke seg at de bruker den ubetalte regningen til å få tilgang til Ludos verdier, nemlig kundene. Mellom 30.000 og 40.000 inntektsbringende kunder er lukrativt for Ventelo å få kloa i, sier Aarønæs.
Ventelo avviser at dette er motivasjonen for å starte denne prosessen nå.
- Som tidligere nevnt har vi håpet på at Ludo Mobil kom i mål med en avtale om salg av kundebasen. Ble dette salget noe av, ville Ventelo fått betalt deler av de fordringer vi har til gode hos Ludo Mobil. Det faller derfor på sin egen urimelighet at Ventelo skal ha startet den rettslige prosessen mot Ludo for å komme i gang med reforhandlinger av avtalen. Forøvrig ble den rettslige prosessen mot Ludo startet i november/desember i fjor, mens tjenesteleverandøren ble sagt opp i juni i fjor, skriver Ventelo i en e-post til Dagensit.no.
Gribbene sirkler
Etter at tvisten mellom Ludo og Ventelo har blitt mer og mer skarp har andre mobiloperatører begynt med lokketilbud for å få Ludos kunder over til seg. Dette er en naturlig konkurransemekanisme, mener Aarønæs.
- Ludo er som et skip på vei mot et skjær med verdifull last. Ventelo og Ludo må sikre lasten før noen andre tar den. Ventelo vil jo tape penger på at kundene forlater Ludo til fordel for en av Ventelos konkurrenter, sier Aarønæs.
Les også:
Rykter om forliksforhandlinger for Ludo
Tele2-sjefen reagerer på Telenors Ludo-lokking
Vollvik går rettens vei for å stoppe Ludo-stenging
Vollvik: - Jeg er meget vred
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.