- Dette sto på listen over ting jeg bare måtte gjøre her på vestkysten. Jeg har lenge hatt lyst til å komme hit, sier Barbara Heilweil.
Hun bor på USAs østkyst, men nølte ikke med å reise hit da hun befant seg i nærheten.
Hun lener seg inntil en av få hovedattraksjoner for besøkende ved Apples hovedkvarter. Her i Cupertino, 40 minutter sør for San Francisco og i hjertet av Silicon Valley, står et skilt som forteller at man er på One Infinite Loop. Det er adressen til Apple Inc. Heilweil har fått datteren sin til å ta et bilde mens hun selv poserer ved siden av skiltet som også rommer den kjente Apple-logoen.
For Apple-fansen er dette næringsbyggområdet Mekka.
Hemmelighetskremmeri
- Det er en stor campus her. Jeg ville se den, se hvordan det er her, og være en del av dette, sier Heilweil.
«Campusen» hun snakker om består av et stort området med seks store bygninger på totalt 79.000 kvadratmeter, som alle ligger langs Infinite Loop. Navnet er en henvisning til et programmeringskonsept hvor en ting gjentas uendelig, i en loop.
Nummer én huser Apples hovedkontor. Når det står «Designed by Apple in California» på baksiden av datamaskiner, iPhoner og de andre produktene er det en henvisning til dette stedet. Det står også «Assembled in China», noe som gjør det like klart at ingenting produseres fysisk her.
Men utviklingen, testingen og prototypene finner sted på dette området. Det er derfor fansen vil se det.
Apple er kjent for et hysterisk hemmelighetskremmeri rundt nye produkter. Ifølge bransjekjennere og beskrivelser fra anerkjente teknologiblogger som Engadget og Gizmodo, befinner alle dingser som er under utvikling seg bak pansrede dører i hovedkontorene i Cupertino. Dørene har adgangskoder som skiftes flere ganger i timen. Prototyper er boltet fast. Flere ulike team kan jobbe med utviklingen av det samme produktet, men hvert team kjenner kun til den delen av produktet de selv utvikler. Noen få utvalgte, i den innerste kretsen til Steve Jobs, har overblikket.
Det skal finnes anonyme vakter som passer på hva de ansatte gjør. Oppstår lekkasjer om nye produkter eller utviklinger, jages kildene helt til de blir funnet. Apple og Jobs vil selv styre offentliggjøringen av nye produkter, som alltid garanterer gratis omtale for mange hundre millioner kroner i all verdens medier.
Da antenneproblemene oppsto med iPhone 4, hastet Jobs sammen til en pressekonferanse her. Noen håndplukkede journalister fikk en omvisning på Apples testlaboriatorium for antenner - et lab få ansatte visste fantes på området.
Mange av de ansatte går rundt på campusen, eller området, som om det var friminutt på skolen. Alle med adgangskortene sine festet likt: i høyre beltehempe, med stort bilde av seg selv og fornavnet lett synlig. Alle avviser å prate med DN.no, og grunnen er ikke vanskelig å forstå.
Mange tusen
Apple sier til DN.no at de ikke har noen tall på hvor mange som besøker stedet hvert år, men er mange tusen. Det er ingen guidede turer, intet opplevelsesenter. Det er egentlig ingenting å se, bortsatt fra noen kontorbygninger. Men ideen om den mystiske pettersmartaktiviteten som foregår bak de stengte dørene lokker folk som Heilweil på besøk.
- Ville du besøkt hovedkontoret til produsenten av bilen din, eller klokken din?
Heilweil ser spørrende ut, før hun ler.
- Nei, selvfølgelig ikke. Jeg blåser i de, jeg har ikke noe forhold til de.
- Er det ikke litt rart å ha et så intenst forhold til et varemerke at du besøker hovedkontoret?
- Ha ha! Det har jeg ikke tenkt på, men det er vel kanskje det. Jeg har veldig sansen for Ebay, og liker det selskapet veldig godt. Men den gangen jeg var i nærheten av campusen deres, kjørte jeg bare forbi.
- Hva er det med Apple som gjør at du besøker hovedkontoret?
- Jeg føler det er en nisjekultur, at det de lager har noe menneskelig over seg, sier Heilweil, som har brukt Mac i 15 år.
- Men akkurat nå jobber jeg med både Mac og Windows, og jeg føler at jeg har en splittet personlighet, sier hun, uten å le.
Butikken
Bortsett fra skiltet som alle diehardfansen må fotograferes foran, er det ett soleklart høydepunkt ved besøket. Apples Retail Store.
I lihet med de etterhvert manage Apple-butikkene rundt om i verden, kan man prøve og kjøpe alle produktene deres. Men her er det eneste stedet i verden hvor man legalt kan kjøpe andre produkter som har eplelogoen. Dameklær, herreklær, barneklær. Gensere, jakker, regnjakker, luer, caps, kaffekrus, vannflasker, nøkkelringer, adgangskortholdere, kulepenner, lommelykter - med andre ord det meste innen det andre selskaper ville kalt reklamemateriell og prøvd å gi bort til kunder.
Heilweil har selvfølgelig handlet i verdens eneste klesbutik for Apple.
Opp av bæreposen trekker hun frem en liten genser med eplelogoen sentralt plassert. Den er til hennes lille nevø.
- Og barnets foreldre vil sette pris på dette?
- Ha ha! Vi får se.
Det mest ettertraktede plagget i denne butikken er en t-skjorte til 17 dollar.
Skjorten har er tekst som er av en slik type at kun inneforståtte vil skjønne den. Verden over finnes det mennesker med denne. Så ettertraktet er plagget at man visstnok ikke får kjøpe for mange av gangen, fordi eksklusiviteten skal opprettholdes. Apple kan markedsføring.
«I Visited The Mothership», står det på t-skjorten.
Les også:
Apple iPod regjerer fortsatt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.