Mandag morgen begynte det å dukke opp e-poster i norske innbokser som tilsynelatende er fra DNB. Meldingen har emnet «Du har 1 ulest melding !» og inneholder blant annet en lenke som utgir seg for å lede til DNBs nettsider.
E-posten er uekte og et forsøk på å utnytte godtroende DNB-kunder og DNBs omdømme til id-tyveri og pc-innbrudd.
DNB bekrefter blant annet på sine Facebook-sider at e-posten er uekte og et forsøk på svindel.
- DNB kommuniserer ikke slike endringer via e-post, det gjør vi i så fall på nettsidene. Erf#229smessig er folk skeptiske til slike e-poster. Denne gangen virker det veldig opplagt at dette ikke stammer fra oss, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen til Dagbladet.no.
DNB tror og håper norske mottakere skjønner at e-posten ikke er ekte.
- E-poster med gebrokkent norsk og blanding av norske og engelske ord er den letteste indikasjonen på at dette er et svindelforsøk. Slett e-posten! sier Rasmussen.
På fisketur
E-posten hører til i kategorien «phishing» som er et samlebegrep for svindler og datainnbrudd som har til hensikt å sanke informasjon om brukerne av den infiserte pc-en. Det kan være snakk om å snappe opp passord, koder og kredittkortnumre.
Det kan også være snakk om en såkalt trojaner som er et program som legger seg inn på maskinen i stillhet og sender informasjon om brukerne til en ekstern nettside kontrollert av nettkriminelle. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.