Mobilbransjen er i heftig endring. Tradisjonelle produsenter som Nokia, Motorola og Sony Ericsson har tapt terreng til fordel for outsidere som Apple og Google, og det kan bli mye verre for de gamle mobilkjempene.

Spillereglene er nemlig endret. Tidligere kunne Nokia lokke kundene med megapiksler, GPS og andre heftige spesifikasjoner, og de gjorde dette bedre og billigere enn noen andre.

Men de nye konkurrentene Google og Apple kommer ikke alene til mobilverdenen. De tar med seg alle sine venner i krigen.

– Det er verken maskinvare enn programvare som sådan som blir avgjørende, men økosystemet du klarer å bygge rundt din plattform. Hvor stort er engasjementet rundt ditt produkt og hvor stort er brukermiljøet, er faktorene som blir avgjørende, sier Carolina Milanesi, analysesjef i Gartner Group til Dagensit.no.

Hun viser til oppmerksomheten rundt Apples iPhone og engasjementet blant utviklere til å lage applikasjoner til iPhone som det beste eksemplet.

Store forskjeller
Så langt ser det ikke pent ut for Nokia.

Apple har samlet en hær av utviklere og fått laget over 100 000 programmer som kan lastes ned direkte til iPhone. Når du kjøper en iPhone kjøper du samtidig tilgang til alle disse mulighetene. Det som ligger på mobilen når du kjøper den er bare en brøkdel av den totale brukeropplevelsen. Google startet senere, men øker enormt. Deres Android Market passerte 10 000 applikasjoner i september, som alle er gratis inntil videre.

Til sammenligning har Samsung 16 widgets til nedlasting og Windows Marketplace inneholder 10 applikasjoner for det norske markedet. Nokia oppgir ikke hvor mange applikasjoner de har, men alle som har prøvd å laste ned noe vet at utvalget er svært magert, og at mye av det som er tilgjengelig er dyrere enn hos konkurrentene.

Ut fra dette er det lett å se at det er de to nyeste aktørene, Apple og Google som leder an utviklingen. Nokia, Sony Ericsson og Samsung blir hengende etter og har blitt tvunget til å bråsnu i sine strategier.

Dagens its anmelder mener Nokias nyeste modell er et solid byks fremover: Nokias åpenb#229



 Velger mellom Apple og Google?
Milanesi får støtte av Haavard Nord, tidligere sjef i programvareselskapet Trolltech som ble solgt til Nokia i 2008.

– Applikasjoner blir veldig viktig fremover. Men det er ikke den med flest «apps» i katalogen som er best, det er den som har de riktige programmene som er best, sier Nord til Dagensit.no.

Han mener det heller ikke blir lett å tjene penger på applikasjonene i seg selv, det er tjenestene de jobber mot som kommer til å generere penger, tro han.

– Kundene vil gå etter det som føles bra å bruke, ikke det som ser bra ut på papiret, sier Nord.

Dette betyr at neste gang du skal kjøpe ny telefon, gjør du kanskje et valg mellom programvaren til Apple, Google og Nokia, og ikke mellom maskinvaren til Nokia, Samsung og Sony Ericsson.

Utenkelig med monopol
Gartner Group mener mobile operativsystemer vil begynne å konkurrere slik som operativsystemer på pc-er, men med en helt annen utvikling i konkurransen. På pc har Microsoft nærmest hatt monopol med Windows.

– Markedet er for stort til at det kan være bare to eller færre operativsystemer eller plattformer. Vi vil nok ha tre til fem systemer som konkurrerer i tet, sier Milanesi.

Nord tror Nokias nye Maoemo-system er en kandidat til å vinne krigen.

– Jeg ser for meg tre eller fire aktører. Android og Maemo er de mest spennende og fremtidsrettede, sier Nord. Han mener iPhone OS må åpnes ytterligere og at Apple må slutte å kontrollere alt som lages for iPhone for at de skal klare seg over tid.

Mobilbransjen fryktet lenge at Windows skulle ta over, slik det gjorde på pc. Gartner trodde tidligere Windows skulle slå Nokia på proffmarkedet, men det har ikke slått til. Nord er tvilende til om Windows Mobile vil klare seg.

– Windows Mobile er på vikende front, sier han.

Ut av mobil-fengselet
Mens vanlig internett har vært en svært fri arena for tjenesteutviklere har mobilbransjen så langt vært en fengsel. Både mobilprodusenter og mobiloperatører har kontrollert hvilken tilleggsprogramvare mobilene skal ha, brukernes valg har vært begrenset. Nå begynner bransjen imidlertid å slippe de kreative sjelene fri, og det kan straffe seg å holde igjen.

Milanesi mener det er de åpne plattformene som vil overleve. Men hva produsentene sier er åpent, er ikke alltid det analytikere og utviklere kaller åpent.

– For eksempel regner vi Apples iPhone som åpen, men den er jo strengt kontrollert og tilbys av bare en produsent, påpeker Milanesi. Hun tror både Apple og Samsungs BADA-system må åpnes mer opp hvis de skal fortsette å vokse.

– Åpenhet er bra for alle, ikke minst forbrukerne, sier Nord.

Lukket og glemt
  Selv om åpne plattformer antas å vinne frem i kommende år, betyr det ikke at det ikke også finnes et marked for mer lukkede systemer. I vekstmarkeder hvor billige telefoner er etterspurt vil enklere telefonsystemer være riktige å bruke noen år til.

– Proprietære systemer vil fortsette å leve de også, men hovedsakelig på såkalte feature phones tilpasset vekstmarkeder med høyt volum. Men på sikt vil nok disse også bli tvunget til å åpne seg mer, mener Nord.

– Proprietære systemer kan kun overleve i markeder med høyt volum, men ikke på lang sikt, sier Milanesi.

Haavard Nord tror også på potensialet i nettbaserte applikasjoner for mobiltelefoner. Dette er programmer som ikke er installert på telefonen, men som kjøres fra internett, og vises i nettleseren.

– Å kjøre applikasjoner gjennom telefonens nettleser vil bli mer vanlig. Men dette krever raske nettverk og gode nettlesere på telefonene, sier Nord.

Dagens its anmelder mener Nokias nyeste modell er et solid byks fremover: Nokias åpenb#229