Analytikere skylder blant annet på iPad.
I fjerde kvartal 2010 ble det solgt 93,5 millioner pc-er globalt. Det er en økning på 3,1 prosent fra fjerde kvartal 2009, som er mye lavere enn de forventede 4,8 prosentene analyseselskapet Gartner Group hadde spådd. Det er også langt lavere enn helårsveksten, som estimeres til 13,8 prosent. Grunnen skal være økt konkurranse fra alternativ elektronikk.
- PC-salget lider under økt konkurranse i privatmarkedet. Nå må pc-ene kjempe mot både nettbrett og spillkonsoller om kundene, sier sjefanalytiker Mikako Kitagawa i Gartner Group i en pressemelding.
På den andre siden holder markedet seg godt innen bedriftsmarkedet. Salg til bedrifter viste en solid vekst i kvartalet.
Verdens største pc-produsent heter fortsatt HP (17,9 %) og de neste på listen er Acer (12,9 %), Dell (12,0 %), Lenovo (9,7 %) og Toshiba (5,4 %). Tallene i parentes er markedsandel for hele 2010.
Lenovo er det selskapet som kan vise til størst vekst fra 2009 til 2010 for hele året. Lenovo hadde en vekst på 37,3 prosent, mens Toshiba kom på andreplass med 22,7 prosent. HP hadde en vekst på 6,5 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.