- Det er oppsiktsvekkende hvor raskt de klarer å slå seg inn i etablerte markeder, sier Torger Reve, professor ved Institutt for strategi og logistikk på BI, til Dagensit.no.
Kaprer 7 prosent av totalsalget
Apple har nettopp levert tall for julekvartalet- og blant flere tall som overrasker på oppsiden, er nok iPad-salget på 7,3 millioner enheter det mest imponerende. Det tilsvarer over 7 prosent av hele det globale pc-salget, som ifølge IDC og Gartner lå rundt 93 millioner enheter i kvartalet, iPad ikke inkludert. Dette skjer altså i det tredje kvartalet produktet er tilgjengelig.
- De utfordrer ikke med ny teknologi, men på mange måter på samme måte som Nokia gjorde, med brukervennlighet, design, mote, brand og immagebygging - at det er kult, sier Reve.
Han påpeker at Nokia virket uslåelige for kort tid siden, men at "alle" nå plutselig går rundt med iPhone - og iPad. Kombinert med Mac-salget på 4,13 millioner gjør iPad-salget Apple jevnstore med Dell, verdens nest største pc-produsent, ifølge IDC.
- Det er interessant for oss som steller med sånt at de store produsentene, både innen pc og mobil, er så utsatt for konkurranse, sier Reve.
Her er sifrene som sendte Apple-akjen opp i utvidet handel tirsdag – på tross av toppsjef Steve JKobs sykmelding:
- Omsetning: 26,7 milliarder dollar (opp fra 15,68 milliarder i fjor)
- Resultat: 6 milliarder dollar (20 prosent over ventet)
- iPad-salg: 7,33 millioner (opp tre millioner fra kvartalet før)
- Mac-salg: 4,13 millioner (opp 23 prosent)
- iPhone-salg: 16,24 millioner (opp 86 prosent fra året før)
- iPod-salg: 19,45 millioner, (en fortsatt nedgang på 7 prosent).
Les også:
Ifølge Tecchrunch.com er iPad allerede blitt en større del av Apples virksomhet enn Macbook, regnet i salgstall. iPad står for 4,6 milliarder dollar i omsetning dette kvartalet, mens Macbook stoppet på 3,69 milliarder dollar. Totalsalget av Mac-er utgjorde 5,43 milliarder dollar.
Verdens største PC-produsenter
*Kilde IDC, med unntak av tallene fra Apple. Apples Mac-salg havner i "andre"-kategorien, mens iPad og andre tilsvarende produkter ikke regnes med.
Opp med syk sjef
Selv ikke Steve Jobs sykemelding kunne frata Apples tall glansen da selskapet igår la frem sine kvartalsresultater. Lederikonet Jobs har tidligere vært alvorlig syk, og nå må han igjen ta en pause. Kursen var først kraftig ned da handelen åpnet, men ryktene om et fantastisk kvartal utlignet effekten. På spørrerunden til analytikerne kom det ikke et eneste spørsmål om Jobs helse – noe som er ganske utrolig, ettersom dette er svært kurssensitiv informasjon. Men Jobs hadde bedt om respekt for sitt privatliv, og nettstedet Tecchrunch.com illustrerte lydigheten med et bilde av en dressert sel.
Normalt bruker bedriftene noen år før de tjener penger på produktene, Apple gjør det med en gang Torger Reve
Apple har kontroll på alle områder– og det tjener de svært mye penger på.
- Det skyldes prispolitikken. I USA har de full kontroll over verdikjeden, og de har også svært god kontroll på prisene i andre land, påpeker Reve.
Dermed kan Apple sørge for at prisene ikke faller, og når de samtidig klarer å øke salgsvolumene må det bli svært god butikk. Dette kunsstykket klarer de på tross av at det finnes nok av konkurrenter som presser priser på pc-er og mobiltelefoner.
- De klarer å definere seg som en egen kategori, og ikke i direkte konkurranse, sier Reve, som påpeker at dette ikke er like positivt for kundene, som dermed må betale mer.
Les mer om Apples priser:
Har skapt et nytt begrep
Han viser også til at Apple har en fantastisk entusiastisk brukerskare, som forteller sine venner om produktene og skaper publisitet ved blant annet å ligge i kø for nye produkter. Dette gir mye billig markedsføring og er gull verdt i et marked som er mettet.
- De andre har ikke slike brukere. Kombinerer du dette med kontroll over prisene så de ikke synker, så har du en pengemaskin, selv om det ikke er revolusjonerende teknologi, sier Reve.
Han mener Apple er ekstremt dyktige på markedsføring.
- De har skapt et nytt ord - ” App”. Det betyr ikke bare ”applikasjon”, men er tre første bokstavene i Apple, påpeker Reve.
Treffer helt rett
Nils Molin i IDC lar seg også fascinere av hvordan Apple ikke trenger å presse på for den raskeste, største og dyreste maskinvaren for å være attraktive for kundene.
- Det de lykkes med er å treffe helt rett, sier han.
Molin viser til at iPad egentlig ikke er en ny type produkt. Mange selskaper har prøvd seg med tablet-pc-er i årevis, men uten å lykkes.
– Det er ikke nye produkter eller de mest avanserte på markedet. Tvert om finnes det mer avanserte produkter. De satser ikke på flest mulig funksjoner, men treffer med rett funksjonalitet og ved å gjøre den intuitiv å anvende. Man ser jo hvor godt det betaler seg, sier Molin.
Les også:
Les mer om Apples priser: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.