iPhone-feberen er med på å bedre resultatene i Telenors norske virksomhet. Telenor hadde ni prosent vekst i mobilomsetningen i Norge i tredje kvartal 2009 sammenlignet med tilsvarende periode ifjor.
- En tredjedel skyldes økt trafikk, en tredjedel økt hardvaresalg, først og fremst knyttet til iPhone, og en tredjedel fra engroslagerbygging med Network Norway, sier konsernsjef John Fredrik Baksaas.
Samtidig vokser abonnementsbasen med 49.000 kunder, hovedsaklig takket være mobilt bredbånd, og en avtale med Network Norway som fører deres kunder over i Telenors nett der selskapet selv ikke har dekning.
Omsetningen økte dermed til 3.536 millioner kroner og driftsresultatet ble 1.138 millioner, opp fra 984 millioner. Driftsresultatet får også drahjelp av lavere investeringstakt.
Innenfor fastnett i Norge klarer også Telenor å øke driftsresultatet med 80 millioner, på tross av av omsetningen falt med 68 millioner til 3.552 millioner. Telenor klarte å øke inntektene per internettkunde, men både fasttelefoni og internett basert på fasttelefoni-linjene (dsl) har nå minkende antall kunder.
Selskapets norske del leverer dermed et driftsresultat tett oppunder to milliarder kroner dette kvartalet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.