I Norge var det lenge bare to mobilnett, og nå håper Post- og Teletilsynet at den tredje aktøren, Mobile Norway, skal komme i gang med et solid tredje nett. Konkurransen har med andre ord begrenset.
Slik er det ikke i India, der ni aktører kjemper om kundenes gunst. For mens PT i Norge ser det som sin oppgave som å øke konkurransen og få ned prisene, vurderer det indiske teletilsynet (Trai) å kreve godkjenning av nye abonnementer for å dempe priskrigen som nå raser.
Det skriver Financial Express tirsdag, som siteres av TDN.
Må "redde" investorene
Telenor lanserte nylig sine mobiltjenester i India, et drøyt år etter at planene først ble presentert. Under presentasjonen av planene hevdet Telenor at priskrigen var i ferd med å avta. Det har slett ikke slått til.
Trai vurderer derfor å innføre en prosess der operatørene er nødt til å vise at abonnementene gir positive resultater for selskapet før abonnementsformer godkjennes. Dette skal også dekke de eksisterende abonnementsformene.
-For den langsiktige helsen i telekomsektoren og for å sikre at den fortsatt skal være attraktiv for investorer har vi besluttet å intervenere når det gjelder minuttprisene. Hvis vi kommer til å få 500 millioner nye abonnenter innen 2012 må sektoren være attraktiv for investorer slik at selskapene kan hente penger for å kunne investere i infrastruktur, sier en ikke-navngitt kilde i Trai, ifølge Financial Express.
Les også: Telenors indiske rekordåpning
Får fire år, men ikke 14
Konsernsjef Manoj Kohli i mobilselskapet Bharti Airtel har uttalt at han ønsker at Trai skal se på minuttplaner der operatører tilbyr minuttpriser under kostnadene.
Trai kommer til å gi nye operatører en litt lengre tidshorisont for å kunne vise lønnsomhet, grunnet at de ikke har de stordriftsfordeler som de etablerte operatørene har. Å kutte priser er ofte en ny aktørs vei inn i markedet, og slik regulering kan dermed både være en fordel og et problem for ett nytt selskap i markdet som Telenor. Det kan gi høyere priser, men også gjøre det vanskeligere å bruke pris for å skaffe nye kunder.
-Man er nødt til å vurdere lønnsomheten i hver abonnementsform. Hvis et selskap regner med å gå med positive resultater etter fire år er det forståelig. Men hvis selskapet planlegger å nå dit etter 14 år, finnes det ikke noe case, sier kilden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.