Telenor Norge går for full maskin om dagen, både på salgssiden og bygging av nett.
- Vi har brukt tre milliarder kroner på det norske nettverket så langt i år, og vil trolig passere fire milliarder, som nesten er rekordnivå, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor.
Mobilindustrien er på full fart over fra å handle om tale til å fokusere på data, og dette koster. Både radioutstyr og fiber må bygges ut i full fart for å gi ordentlig 3G-fart, og nylig lanserte Telenor 4G, som kan gi ekstreme hastigheter over mobilnettet.
- Vi lanserte 4G noen uker siden. Dette gjør vi bare en gang hvert tiende år, så det er en viktig merkedag i teleutviklingen, sier Baksaas.
Ved en inkurie offentliggjorde Telenor selskapets resultat for tredje kvartal allerede tirsdag kveld, og ikke onsdag morgen som planlagt.
Ut av stagnasjon?
Problemet for mobilindustrien har imidlertid vært at inntektene i modne markeder stort sett har stoppet opp. Dette kvartalet melder imidlertid Telenor svært sterke data-drevne tall både i Sverige og Norge. I Norge var omsetningsveksten på hele 7 prosent, som er svært sterkt for et modent mobilmarked. Analytikerne lurer derfor nå på om Telenor har funnet formelen for å vokse i slike markeder. Hvis svaret er ja, kan fremtiden se lysere ut, med stadig mer data-tjenester og raskere hastigheter.
- Om det er ett hopp i inntektene, flere hopp eller en kurve får vi se, sier Baksaas.
Det er fjorårets grep som får æren. Da lanserte selskapet heftige kampanjer med tilbud om gratis bruk mot at kundene gikk over til pakkeløsninger med inkludert ringetid, sms og data for en fast pris. Dette kvartalet økte andelen kunder med slike pakker til 58 prosent.
- Responsen på pakkeløsningene har vært positiv, sier Baksaas.
Telenor ser dessuten ut til å ha laget en prisplan der folk ønsker seg mer enn minimumspakkene.
- Det er blitt attraktivt å bevege seg opp stigen, sier Baksaas.
Han mener denne veksten er nødvendig for å forsvare de kraftige investeringene Telenor gjør i Norge om dagen. Telenor Norge står for hele 29 prosent av selskapets totale investeringer (CAPEX) dette kvartalet, på tross av enorm virksomhet i andre land. Likevel leverer selskapet rekordhøye driftsmarginer på 46 prosent (EBITDA).
Finansdirektør Richard Aa understreker at dette resultatet ikke har kommet gratis.
- Vi investerte kraftig i salg og markedsføring mot slutten av fjoråret. Vi ser resultatet av det nå, dette er avkastning på fjorårets tunge investeringer, sier Aa.
Her kommer veksten
Under presentasjonen fikk Baksaas spørsmål om Telenor ser for seg investering i nye vekstmarkeder.
- Uutviklede markeder finnes nesten ikke lenger. Vekstfaktoren er mer bruk og mobilt internett. Der har vi enda ikke en gang startet på veksten i de landene som er mer fullt avhengig av mobilnettet for oppkobling, sier han, med henvisning til mange land uten gode fastnett.
Han understreker at fokus nå er på å få frem det beste i de markedene de allerede er i, med særlig fokus på data. Og suksessen i Norge skal eksporteres.
Ennå har Telenor knapt begynt å utnytte disse mulighetene i land der mobilt internett er eneste alternativ, fordi fastnett knapt finnes.
Les sakene:
Telenor avslørte egne resultater - ved "inkurie"
Telenor i taket på Børsen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.