Mange som i dag prøver å få se selvangivelsen sin på nett møter bare en kø-plakat.
«Rettelse: Altinn fungerTE når eg sjekka i dag tidlig, no funger det ikkje lenger. Bombe?» skriver en twitrer.
«Sjokk at jeg ikke kom inn på #Altinn for å sjekke selvangivelse på de fjorten første forsøkene. Fremdeles i limbo. Kobler til... kobler til.» skriver en annen.
Kø-plakat
Altinn II - platformen var ny i fjor da selvangivelsen ble lagt ut - og den knelte under presset fra alle som ville inn. I januar fikk dessuten mange næringsdrivende problemer med å levere terminoppgaven. De opplevde flere dager med treghet og manglende respons fra Altinn-systemene. Nå har Altinn problemer med å takle trykket igjen.
– Allerede klokken 0.40 i natt hadde 40.000 logget seg på, sier informasjonsansvarlig Jørgen Ferkingstad i Altinn til digi.no.
Tjenesten ble åpnet ved midnatt og frem til klokken 7.30 hadde allerede 100.000 personer sjekket skatten sin.
Altinn-ledelsen var tydeligvis forberedt på at det kunne bli problemer, for allerede i går la de ut meldinger om at folk kunne møte meldinger om kø.
– Kø-plakaten betyr rett og slett at svært mange brukere allerede har logget inn i Altinn for å sjekke selvangivelsen. Noen må derfor gjøre seg ferdig før vi kan slippe nye inn. Altinn har tusenvis av brukere hver eneste dag, men akkurat i topptimene den dagen selvangivelsen legges ut kan det bli nødvendig med litt trafikkdirigering, sier Altinn-sjef Kjersti Lauritzen.
- Ikke nede - du kommer bare ikke inn
Altinn viser til at det ble problemer i fjor, og at de nå vil prøve å hindre at systemene kneler fordi for mange vil inn samtidig.
«En rekke feil er rettet og kapasiteten i løsningen er betydelig forsterket», skriver de.
Men tjenesten er altså ikke tilgjengelig for alle, og Altinns forkl#229 tas med en viss småbitter humor:
«Altinn er ikke nede - du kommer bare ikke inn... Takk for tipset Altinn. Vi bruker denne hvis våre systemer ikke fungerer også», skriver en Twitrer.
Det er imidlertid håp om at problemene blir langt mindre langvarige i år enn i fjor. Kø er bedre enn kaos.
– Mange tusen er inne og sjekker selvangivelsen. Men til forskjell fra i fjor har vi en trafikkdirigering, sier Ferkingstad.
Han opplyser at trafikkdirigering er et tiltak for å håndtere enorme trafikkmengder slik at noen kan benytte tjenesten raskt, mens andre risikerer å møte køplakater. I fjor gikk tjenesten til tider ned for full telling.
Ble advart
Feil liknende de fra i fjor dukker altså opp på nytt, og man kan lure på hvorfor dette ikke er rettet. Svaret kan likke i en rapport fra Veritas om tilstanden for denne svært vitkige plattformen. Den var ferdig allerede ifjor sommer, men er unntatt offentlighet, skriver Teknisk Ukeblad.
Teknisk Ukebald har imidlertid fått se deler av rapporten, og det er ikke lystig lesing. De skriver blant annet at det er "begrensninger og flaskehalser i arkitekturen som kan gi risiko for at systemet ikke er tilfredsstillende skalerbart for fremtidig volum".
Dette kan være en forkl#229 på hvorfor feilene ennå ikke er rettet - plattformen er rett og slett laget på en slik måte at det ikke er så lett å rette opp i kapasitetsproblemene.
Veritas skriver også at de ikke kan se planer for hvordan forventet volumøking skal håndteres, og mener testing av løsningen har vært for dårlig i alle faser. Videre setter de spørsmålstegn ved kompetansen rundt systemet og etterlyser en langsiktig strategi.
Altinn II-er selve fanebæreren for digitialisering av offentlige tjenester i Norge, og den driver en rekke kjernetjenester. Det er et såpass stort system, med mange koblinger til andre systemer, og det å endre grunnleggende arkitektur kan tydeligvis være tungt og ta tid - omtrent som å snu en supertanker i fart.
Les også: 20 punkter som kutter skatten
Feil i 270.000 selvangivelser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.