- Vi håper å finne et tidspunkt for et møte i februar, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet til Dagens Næringsliv.
Departementet har ikke ekstra midler å tilby aktørene, legger han til, og sier det viktigste er å få partene til å sitte ved samme bord og fortelle dem hvor skapet skal stå.
NSB Persontogs kommunikasjonssjef Åge Christoffersen Lundeby forklarer at et av problemene dreier seg om at det er svært vanskelig å få mobilsignaler fra utsiden og inn i vognene på grunn av vognmaterialet.
- En utfordring
- Signaler gjennom stålkasser i en hastighet på opptil 200 kilometer i timen er en utfordring, sier han.
NSB mener saken er tredelt ved at den berører NSB som har ansvar i togsettene, Jernbaneverket som har ansvar for dekning i tunnelene, og mobiloperatørene som har ansvar for dekning langs jernbanesporet.
Lundeby foreslår at det monteres signalforsterkere i togene. Jernbaneverkets teknologidirektør Sverre Kjenne mener på sin side at dette dreier seg om et pengespørsmål mellom mobiloperatørene og NSB. Det riktige vil være å bedre dekningen på de mest trafikkerte strekningene først, mener Kjenne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.