Medisinstudent Morten Busch har tre barn. De to eldste bruker daglig familiens nettbrett til ulike former for underholdning. Mest populært er barnebøker.

- Lydbøker og interaktive historier er veldig populære her i huset. Det går mye i Karsten og Petra, trollet Tambar og ulike former for bokstavtrening, sier Busch til DN.no.

Det er spesielt datteren på fem som liker å finne frem til sin egen underholdning.

- Treåringen kan se det samme om og om igjen, men datteren vår på fem har blitt veldig flink til å utforske innhold selv. Så for henne har det blitt mer spennende med NRK nett-tv og Netflix, siden det hele tiden er noe nytt å oppdage. Men både jeg og hun hadde nok foretrukket en lignende katalogtjeneste for barnebøker, sier Busch.

Trebarnsfaren synes nettbrett kan være en fin «barnevakt».

- Har man trygge apper som engasjerer barna og lar dem utforske og oppdage nye ting selv, ser ikke jeg noe problem med å la barna bruke nettbrett noen timer i uken, sier Busch.

Barnebok som abonnement
Det er dette behovet Forlaget Propell har lyst til å dekke. Nylig lanserte forlaget en ny, abonnementsbasert barnebokapp som inneholder et 30-talls lydbøker mer varierende grad av interaktivitet.

 

- Alt vi tilbyr skal være mer eller mindre interaktivt, i et multimedialt lydbokformat. Vi vil ha én app hvor vi selger tilgang til hele vår katalog som et abonnement. Minimum hver fredag skal vi i tillegg legge ut minst en ny bok, sier daglig leder i Propell, Per Harald Borgen.

Bøkene fungerer slik at historien leses som en lydbok. I tillegg kan barna se på illustrasjoner i form av bilder eller animasjoner. Noen av disse vil være interaktive, andre vil gå av seg selv.

- Vi jobber på spreng for å øke størrelsen på biblioteket. Vi vil øke fra 30 ved lansering til rundt 100 titler før året er omme, sier Borgen.

- Hva slags historier vil dere tilby?

- Vi har en del kjente eventyr og klassiske historier allerede. Foreløpig har det vært lite produktivt å snakke med norske forlag om innhold, men vi er i samtaler med flere kjente utenlandske lisenshavere om innhold som barna blant annet vil kjenne igjen fra barne-tv, sier Borgen.

- Vil det si at dere planlegger å selge Propell-appen internasjonalt?

- Alt som kreves for å selge innholdet i andre land er en oversettelse og en innlesning på de aktuelle språkene, sier Borgen.

Propell-appen er foreløpig lansert for Ipad, men kommer snart også til Android. På sikt vil Propell støtte alle plattformer som har en viss utbredelse.

Les også:
Nå ser «alle» film på mobilen
Mener Xbox One er et "forskrudd mareritt" for privatlivet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.