- Å bruke mobil som betalingsmiddel er det eneste fornuftige fremover. Det er ikke logisk å ha med seg et kort når man alltid har med seg telefonen.
Jeanette Dyhre Kvisvik er daglig leder i selskapet Liquid Mobile Barcodes, og treffer DN.no mens hun er i New York for å ha møter med aktører i mobilbransjen.
Liquid Mobile Barcodes bruker annonser og plakater til å få mobilbrukere til å sende tekstmeldinger til firesifrede numre for å motta meldinger med annonsekuponger. På den måten får kundene rabatt på varer og kan samtidig motta et gratis tilleggsprodukt. Reitan Gruppen med blant annet 7-11, Maxbo og Vic er noen av kundene de har på listen.
- Indirekte brukes mobiltelefonen som et betalingsmiddel allerede i dag – for eksempel i 7 Eleven butikkene, men fortsatt i liten skala. At vi vil se mobilen som det viktigste betalingsmiddelet tror jeg ikke det er noen tvil om. Spørsmålet er når, sier Dyhre Kvisvik.
Tatt av siste året
For tiden er selskapet hun leder i markedet for å hente penger for å vokse, og interessen fra investorer er stor.
- Det siste året har interessen vært enorm. Det er få som ikke har troen på mobil som betalingsmiddel, sier Dyhre Kvisvik.
I USA er store aktører som mobiloperatørene AT&T og Verizon i ferd med å uvikle et betalingssystem for mobiler.
Les også: Mobilgiganter vil gjøre betalingskort avleggs
Også Apple ser ut til å være i gang med å utvikle en løsning:
iPhone kan bli din neste lommebok
- For at mobilen skal bli et omfattende betalingsmiddel, må infrastrukturen i handelsstanden endres. Spørsmålet er hvem som vil ta den investeringen, sier Dyhre Kvisvik.
Liquid Mobile Barcodes bruker en- og todimensjonale strekkoder som sendes som en tekstmelding direkte til forbrukerens mobil. Et optisk scanner i butikk kan lese av strekkoden.
- Da slipper kunden å få en strekkode sendt på epost, som må printes ut, og så må man huske å ta med slik som man i dag må med billetter, sier Dyhre Kvisvik.
- Mer villige til å bruke telefonen
Systemet kan også brukes på billetter, og Liquid Mobile Barcodes hadde et samarbeid med fotballklubben Lyn om dette, før klubben gikk konkurs.
Kvisvik sier at etter at iPhone kom og endret folks mobilbruk, har de store aktørene sett mer villig på bruken av mobil som betalingsmiddel.
- Når de store dagligvarekjedene blir med på dette, vil det ta av, mener hun.
Selv om selskapet hun leder eier teknologien de bruker, er det ikke sikkert at det er strekkoder som er fremtiden - selv om dette er etablert på så godt som alle handelsvarer.
- Om det er strekkode eller en annen form for identifikator, spiller ingen rolle. Sånn det er nå, fungerer strekkoder best. Det viktigste er at vi har et id-system som gjør at mobilen snakker med et kassesystem og på den måte muliggjør betaling, sier Dyhre Kvisvik.
- For stor margin
Visa og Mastercard er de største globale aktørene for betaling med kort. I likhet med alle andre, jobber også de med å få løsninger som gjør at mobiler etter hvert kan ta over for kortbruken, slik vi har sett den de siste tiårene.
I og med at Visa og Mastercard driver de to største betalingsnettverkene globalt, er det mange som mener at det skal mye til om ikke de også blir størst på betaling over mobiler.
- Visa og Mastercard er så universelle nå at barrierene for et hvilket som helst nytt betalingssystem nærmest er uoverstigelig, sier Aaron MacPherson, sjef for sikkerhet og betaling i analyseselskapet IDC Financial Insights til Reuters.
Kreditkortselskapene tar også rundt tre prosent av hvert kjøp som gjøres. Den regningen sender kjøpmennene videre til kunden i form av dyrere varer.
Med betaling over mobil vil trolig flere mellommenn komme til, frykter han. Årsakene til dette er at de store aktørene har massive fordeler ved sine egne, sikre og raske nett, mens Internett ikke kan match det i utgangspunktet. Dermed må flere aktører inn mellom kunden og mottageren, mener MacPherson.
Dette er Dyhre Kvisvik enig i.
- Nå vil mobiloperatørene ha for stor margin på å gjøre mobil som betalingsmiddel, De tar 10-12 prosent. Så lenge operatørene tar så stor margin, vil det stoppe den praktiske bruken, sier hun.
Les også:
iPhone kan bli din neste lommebok
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.