27 prosent av ledere med personalansvar synes det ikke er greit at de ansatte har LinkedIn-profil, viser en undersøkelse InFact News har utført for bemanningsselskapet Xtrapersonell.
- LinkedIn er et tveegget sverd. På den ene siden er det et nyttig verktøy i rekrutteringssammenheng når man selv rekrutterer, men på den annen siden eksponerer egne medarbeidere sin egen kompetanse, noe som igjen gjør dem attraktive for å bli rekruttert, selv om de kanskje i utgangspunktet ikke var i et jobb-byttemodus, sier administrerende direktør Hanne Zimmermann i Xtrapersonell.
Det er tre hovedgrunner til ledernes skepsis:
- 15 prosent frykter at det gjør det enklere for konkurrenter å rekruttere sine egne medarbeidere
- 5,7 prosent frykter at det gjør det enklere for konkurrenter å se hvilken kompetanse organisasjonen besitter
- 6,6 prosent mener det bidrar til å skape et inntrykk at deres medarbeidere er på jobbjakt
- Jeg har aldri funnet en kandidat ved å søke rundt på LinkedIn, og synes denne frykten virker litt tullete, sier hodejeger Lars Esholdt.
Uforstående
De siste årene viser undersøkelser at det blir stadig mer vanlig at arbeidsgiveren sjekker ut mulige ansattes bruk av sosiale medier før en eventuell ansettelse. Det har også blitt veldig populært å promotere seg selv gjennom verktøy som LinkedIn. I juli 2013 var det registrert over 840.000 norske brukere på LinkedIn.
* 27,1 prosent synes ikke det er greit
* 26,6 prosent svarer at de ikke vet
* Ledere i privat sektor er mest skeptisk (30,9 prosent). Samtidig er det her flest ledere synes det er helt greit (47,2 prosent).
* I offentlig sektor er 22 prosent av lederne negativt innstilt, mens 44,4 prosent er fortrolig med det.
512 ledere deltok i undersøkelsen utført av InFact News for Xtrapersonell.
- Klart jeg bruker LinkedIn. Det er et veldig fint verktøy å ha etter at jeg har fått ett navn, sier Esholdt.
Han legger til at det sosiale nettverket gjør det lettere for ham å sjekke opp potensielle kandidater, men at det ikke hadde vært spesielt mye vanskeligere om han hadde måttet ta en telefon til kandidaten for å be om CV.
- Jeg forstår virkelig ikke hvorfor norske ledere skulle nekte sine ansatte å være aktive på LinkedIn, for min del skulle jeg tro dette bare var positivt. Det er bra for et selskap å ha ansatte som er attraktive for konkurrenter, sier Esholdt.
- God markedsføring
- På en måte er det forståelig at enkelte ledere ser på LinkedIn som et problem, med tanke på at enkelte kan sitte på verdifull kompetanse som da blir tydelig også for konkurrenter, men jeg har aldri syntes at en som sjef skal begrense sine ansattes bruk av sosiale medier, sier daglig leder Hanne Zimmermann i Xtrapersonell.
Hun tror tvert imot at selskaper som ikke tillater de ansatte bruk av sosiale medier vil falle bak konkurrentene på grunn av manglende markedsføring av bedriften.
- Jeg ser på sosiale medier som en måte å vise oss frem på, og ble litt overrasket over at skepsisen blant norske ledere var såpass stor, sier Zimmermann.
Eldre mest skeptiske
Undersøkelsen viser at skepsisen er størst blant eldre ledere.
- Vi har også sett dette tidligere, at eldre er skeptiske til teknologiske nyvinninger. Gjerne fordi de ikke er godt kjent med dem selv, men det er utrolig viktig å følge med i tiden og jeg synes det er synd at mange er negative, sier Zimmermann.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.