Alt var klappet og klart for å lansere de første av totalt 20 digre Media Markt-varehus i Norge – større enn de største til hovedkonkurrenten Elkjøp, skriver Dagens Næringsliv.

Forrige uke besluttet ledelsen i det børsnoterte moderselskapet Media-Saturn brått å skrinlegge planene etter interne diskusjoner som hadde pågått siden sent ifjor.

Europas største og verdens nest største kjede innen hjemmeelektronikk informerte sent igår ansatte ved det nordiske hovedkontoret utenfor Stockholm.

Velger andre markeder
Siden mars i fjor har Norges-ambisjonene vært kjent. Men nå vil heller konsernledelsen ved hovedkontoret i Tyskland trappe opp etableringene i store vekstmarkeder som Kina, Tyrkia og Russland.

Etter det Dagens Næringsliv erfarer fra kilder tett på konsernledelsen, var planene for satsingen i Norge kommet langt. De første varehusene skulle åpne sent til høsten og flere tomteavtaler var inngått.

- Trist
– Det er naturligvis trist for oss som har jobbet hardt med den planlagte lanseringen at den nå blir lagt på is. Vi visste at en lansering i Norge ville bli tøff. Men jeg vil understreke at den tøffe konkurransesituasjonen har vært kjent fra dag én og derved ikke er del av beslutningen. Det er helt og holdent faktorer utenfor Norden som ligger bak, sier Media Markts nordensjef Mikael Hagman, som har hatt ansvaret for satsingen i Norge.

Konsernledelsen utelukker ikke at den på et senere tidspunkt atter kan satse i Norge, men dersom det skjer, vil det neppe bli innen de neste fire–fem årene, får Dagens Næringsliv opplyst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.