Den Taiwanske mobilprodusenten HTC hadde rukket å skape et navn for seg selv som en nyskapende og fremoverlent mobilprodusent, men det tok ikke skikkelig av før Google kom på banen. I september 2008 rullet de ut verdens første telefon basert på Googles Android-system, og siden har snøballen bare fortsatt å vokse.
Selskapet var tidligere Microsofts viktigste mobilpartner, men de har tatt full sats med Google. Foruten Google selv har ingen andre plukket opp en så stor del av regningen for utviklingen av Android som HTC har. 300 av deres ingeniører sitter i Googles lokaler for å være tettest mulig på utviklingen.
Satsingen har gitt resultater. I fjor lanserte HTC telefonen Desire som ble kåret til årets telefon i Norge. Oppfølgeren Desire HD var også den klart raskeste telefonen på markedet ved lansering. Selskapet er blant de få som har klart å konkurrere med Apple på deres hjemmebane - dyre telefoner og avanserte brukere.
Ifølge Telenor og Netcom er HTCs mobiler størst på mobildatatrafikk i Norge, og HTC Desire er den største enkelttelefonen uansett merke. Det er sterkt, med tanke på iPhones enorme utbredelse i Norge.
Skuffelse eller på vent?
HTC har gjort det til en vane å lansere innovative produkter, men under Mobile World Congress i februar var det lite som begeistret. HTC lanserte fem telefoner og ett nettbrett, men foruten nettbrettet var det ingen store overraskelser i presentasjonen. To telefoner, Salsa og Chacha, er myntet på de mest aktive brukerne av sosiale nettverk som ofte ønsker å dele det de opplever. Incredible S (se test i dette oppslaget) har en stor kvalitetsskjerm spesielt myntet på film. I tillegg kom Wildfire S og Desire S som er videreføringer av to av fjorårets telefoner.
– Dette er typisk evolusjon og ikke innovasjon. Telefonene de har lansert hittil i år er litt kjedelige fordi man forventer mer av HTC, sier sjefanalytiker i Gartner, Carolina Milanesi.
Analytikeren tror man må lese mellom linjene når det gjelder HTC – som er den mest suksessfulle produsenten av Android-telefoner.
– Mellom linjene sier de «bare vent». De har bare mer is i magen enn andre konkurrenter som føler de må være kjapt ute med nyheter for å konkurrere, sier Milanesi.
Spådommen til Gartner er at HTC har en rekke ess i ermet som de vil ta frem utover året. Og at man da vil bli langt mer imponert.
– Jeg antar de kommer med et helt utvalg av kraftige telefoner, blant annet flere modeller med dobbelkjerneprosessor, sier Milanesi.
Skiller seg ut med Flyer
HTC har en rekke ganger vært først ute med ny teknologi. De var blant de første med trykkskjermer, først med Windows smartphone, først på Android. Men markedet har fått vente lenge på deres første nettbrett, HTC Flyer. Milanesi mener imidlertid at Flyer er et godt eksempel på hvordan HTC tenker.
– HTC Flyer ble annonsert etter at de fleste konkurrentene hadde lansert sine nettbrett. Men HTC har også tenkt annerledes og jeg synes de fortjener ros for måten de har tenkt på, sier Milanesi.
Hun sikter til at HTC har gitt Flyer et helt unikt grafisk grensesnitt der flere konkurrenter bare har presentert nettbrett som forstørrede smarttelefoner. HTC Flyer har blant annet en spesialpenn som gir brukeren rask tilgang til nyttefunksjoner i den applikasjonen man bruker. Ved lanseringen ble imidlertid ikke pennen godt mottatt i pressen fordi mange trodde det betydde at nettbrettet ikke lot seg betjene godt med fingrene.
– Det var nok feil å fokusere så mye på pennen i markedsføringen av Flyer, selv om den har en spennende funksjon, sier Milanesi.
Hun tror HTC kommer til å være ledende innen smarttelefoner også i år, nettopp fordi de ikke forhaster seg.
– HTC tenker annerledes enn konkurrentene når det gjelder grensesnitt, og det har de fått – og vil fortsette å få – betalt for, sier Milanesi.
Om Milanesi får rett kan vi snart få svaret på. HTC arrangerer en stor produktlansering allerede 12. april, to måneder etter Mobile World Congress.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.