Alt du trenger å vite om VR og AR
Alle prognoser sier at AR og VR er noe som vil bli en del av hverdagen vår fremover. Her er svar på ti ting du kanskje lurer på om disse teknologiene.
Morgendagens næringsliv
- DN skriver om selskapene, menneskene og teknologiene som endrer verden.
- Les flere artikler om morgendagens næringsliv og teknologi her.
- Tips oss om gode saker på teknologi@dn.no
Forskjellen er altså kort fortalt at VR vil erstatte sanseinntrykk, mens AR vil legge til informasjon i et bilde av virkeligheten.
Spill og underholdning er de første kategoriene med masseanvendelse, spesielt innen VR. Det finnes allerede en del VR-spill for mobil, Playstation og pc. For AR kreves bare en smarttelefon i de fleste tilfeller. På sikt vil VR kunne brukes også kommersielt, til turisme, film og tv, opplæring og utdannelse, simulering og i ulike former for terapi.
AR krever bare smarttelefonen du allerede har. Rimeligste form for VR er mobil VR. Her kreves bare en pappboks med to linser man setter telefonen inn i og holder foran øynene. Da brukes telefonens sensorer til å flytte bildet med hodebevegelsene. Slike bokser får man fra en hundrelapp og oppover. Man bør prøve dette før man investerer i dyrere utstyr.
Playstation VR krever en Playstation 4 spillkonsoll og aller helst Playstation Move spillkontrollere så man kan bruke hendene i VR-spillene. Laveste pris for konsoll, visir, kamera og håndkontrollere er rundt 6300 kroner.
Til pc finnes det flere alternativer som Oculus Rift, HTC Vive og ulike produsenter som støtter Microsoft Mixed Reality. I tillegg til VR-utstyret må man ha en ganske kraftig pc til å styre VR-opplevelsene. Selve brillene kan man få fra 4.000 til 10.000 kroner.
Mange elektrobutikker har demoutstyr man kan prøve for å se om det er noe man er villig til å betale for.
Nei, man trenger ikke briller for AR, men det finnes og vil komme løsninger. Microsoft Hololens er en profesjonell brille for avanserte AR-løsninger som kan brukes til flyreparasjoner og kirurgi. Andre briller som fungerer som en ekstra skjerm til telefonen er en mer forbrukervennlig løsning. Da kan man få nesten all informasjon fra mobilskjermen «på øyet».
Nei, men teknologien er umoden og antallet bruksområder er begrenset. AR er enklere og vil få mer utbredelse raskere, mens VR-gjennombruddet forutsetter rimeligere pris på utstyr og flere opplevelser å kjøpe utstyr for. 3D er essensielt for VR, og ikke alle kan se 3D hvis man har ulike synsforstyrrelser. I tillegg blir mange i dag uvel av å bruke VR. Dette kan bli bedre når den optiske kvaliteten i VR-utstyret blir bedre. De fleste som har forsøkt gode VR-opplevelser vil si at det gir en langt bedre innlevelse enn å bruke en vanlig skjerm.
Her er det mye upløyd mark, men avhengighet til virtuelle opplevelser kan tenkes å bli en sterk faktor. Internett og smarttelefoner har skapt nye former for avhengighet, det er lett å se for seg en lignende effekt av VR. Tap av oppmerksomhet rettet mot de fysiske omgivelsene kan være mest utrygt.
Innen pedagogikk og terapi er konsentrasjon og fjerning av distraksjoner store pluss. I tillegg kan det å leke/spille seg til læring være bra for mange. Utdannelse, trening og simulering i trygge omgivelser er også positivt og kan være kostnadsbesparende for mange. AR kan brukes som hjelp til teknikere som utfører kompliserte reparasjoner og kan for eksempel brukes som hjelp til å utføre førstehjelp riktig.
Her gjelder «alt med måte»-prinsippet som ellers. Brukt riktig kan det være veldig sunt og lærerikt og også gi god underholdning. Men spesielt VR forsterker følelsesinntrykk man får, så om man spiller noe skummelt, kan man bli langt mer redd enn om man ser det samme på tv. Barn vil ofte intuitivt bevege seg når de spiller VR-spill, så faren for skader kan være til stede. Voksne bør jo alltid følge med på barns tv-titting og spill, og det er både ekstra viktig og vanskelig med VR.
På enkelte områder vil det helt klart ha ført til store endringer. Ofte kommer dette i kombinasjon med andre fremskritt. For eksempel vil VR ikke bli «ekte» før vi kan erstatte alle sanseinntrykk, noe forskerne har sterk tro på at vi kan. Toveis kommunikasjon med hjernen kan frikoble oss helt fra de fysiske omgivelsene og gi ekte VR. Hjernestyrt VR vil også gi store fremskritt innen terapi og kunne gi funksjonshemmede mulighet til opplevelser det fysiske rom ikke kan gi dem.
VR og AR åpner for hele økosystemer kommersielt. Noen vil levere utstyr, andre opplevelser. Alt fra globale underholdningsplattformer til skreddersydde bedriftsløsninger. Analyseselskapet IDC regner med at markedet for AR og VR vil vokse fra 73 milliarder kroner i 2017 til 1667 milliarder kroner i 2021. Det er en vekst på over 2000 prosent på fire år.