I morgen starter Dell salget av Streak i USA, produktet som skal utfordre Apples og iPadens hegemoni på surfetavler.

Produktet er alt lansert i Storbritannia, men selskapet mener interessen i USA vil gi en bedre pekepinn på om markedet er like interessert i Streak som de har vært i iPad. Bransjen venter at markedet for surfetavler vil vokse kraftig i tiden som kommer.

Etter at Apple lanserte iPad for fire måneder siden, har selskapet solgt mer enn 3,3 millioner enheter at produktet som mange kaller en forvokst iPhone.

To års binding
Når Streak lanseres vil det være til en pris av 300 dollar, eller rundt 1.800 kroner om man knytter den opp til abonnement hos AT&T de første to årene. Skal man kjøpe Streak uten binding vil prisen ligge på 550 dollar, eller knappe 3.400 kroner, skriver The Wall Street Journal.

I motsetning til iPad vil Streak kunne brukes som en mobiltelefon, i tillegg til at man kan surfe på nettet via en berøringsskjerm. Streak er rundt halve størrelsen av Apples iPad.

- Dells Streak har funnet en måte å få plass til hele din verden på en fem-tommers skjerm. Dens unike størrelse vil hjelpe folk å finne nye måter å nyte nettet på, kontakte venner og navigere livene sine, sier Ron Garriques, sjef for Dell Communication Solutions i en pressemelding.

Dette er langt fra første forsøk fra Dells side på å innta markedet for håndholdt kommunikasjon. De har hatt både smarttelefoner og pda-er i markedet før, men har aldri klart å få noen kommersiell suksess. Denne gangen kan Dell utnytte veksten i det nye surfetavlesegmentet til å få fotfeste.

Velger Android
Dell har valgt å benytte Googles operativsystem Android, en plattform en rekke teknoeksperter har spådd at vil bli det foretrukne operativsystemet for fremtidens produkter.

Likevel har Dell ikke installert den nyeste utgaven av operativsystemet, slik at Streak ikke vil ha maks hastighet og heller ikke støtter Flash når den laseres i USA denne uken. Dell planlegger å oppgradere sin iPad-utfordrer innen utgangen av året.

Dell er ikke den eneste fabrikanten som lansere iPad-konkurrenter dette året. HP har alt annonsert at selskapet vil komme med et brett med navnet Slate, men selskapet har vært sparsommelige med detaljer så langt.

Les også: Blackberry utfordrer iPhone og iPad
Varsler iPad-kamp
iPad-salget øker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.