Googles presentasjoner av nyheter er ofte relativt nerdete - men på åpningsdagen av utviklerkonferansen Google I/O slo selskapet virkelig til. Gründer Sergey Brin gikk på scenen iført Googles nye briller - Google Glass, som både har et kamera og en liten skjerm foran det ene øyet. Via «brillen» fikk han kontakt med en gruppe fallskjermhoppere, som så kastet seg ut over San Francisco og filmet ferden ned på taket av bygningen der konferansen foregår, et stunt som ble fulgt opp av tauklatring ned siden av bygget og flere stunt på sykkel, før en pakke endelig kunne leveres på scenen. Hele opptrinnet ble filmet med brillene, og andre kameraer.

Se stuntene her:

Nytt Google
Vanligvis regnes Apples presentasjoner som de mest spektakulære i bransjen, men hvis Google fortsetter på dette sporet kan kanskje deres lanseringer bygge opp like mye forventninger. Stuntet passer uansett godt som bilde på hva Google er i ferd med å gjøre - de kaster seg ut i markeder der de tidligere ikke har vært sterke, og de er villige til å ta sjanser.

Selve brillene skal ha en pris på rundt 1500 dollar, og blir nok neppe noe masseprodukt til den prisen. Men Google hadde også langt rimeligere produkter å vise frem. Som ventet presenterte de nemlig deres første nettbrett, Nexus 7. Prisen på den billigste versjonen av dette brettet er bare 199 dollar, det samme som Kindle Fire, og under halvparten av Apples nye Ipad, som koster minimum 499 dollar i USA.

Se video fra presentasjonen:



Billig kraftplugg
Foreløpig finnes det ingen ordentlige tester av Nexus 7, men BusinessInsider.coms journalist fikk prøve det i rundt en time. Hans førsteinntrykk av selve maskinen er godt, og han påpeker at dette brettet er bygd rundt bruk av medier. Man blir møtt med anbefalinger av musikk, filmer, magasiner, bøker og andre slike produkter, og Google skal ha dratt i land flere avtaler med store film- og tv-selskaper for å gi brukerne innhold.

Nettbrettet har, som navnet antyder, en skjerm på 7 tommer, som betyr at det er et lite nettbrett i forhold til Ipad, som med en skjerm på 9,7 tommer har nesten dobbelt så stor overflate. Men kraften i denne maskinen er ikke liten. Der Kindle Fire har spart på det meste annet enn skjermen, slår Google til med kraftig prosessor og grafikkort. Nexus 7 er produsert av Asus, og utviklet i samarbeid mellom Asus og Google.

 

Apple-strategien
Google står bak Android, operativsystemet som nå er størst innen smarttelefoner. Men dette har Google først og fremst oppnådd gjennom sine partnere. De har dessuten hatt relativt lite suksess innen nettbrett.

Google begynte med søk, gikk over på programvare, og har nå plantet benene solid innen maskinvare. De har kjøpt Motorola og lanserer nå stadig flere maskinvareprodukter under eget merkenavn.

Apple har lenge hatt som strategi å kombinere programvare, innholdstjenester og maskinvare i en mest mulig sømløs pakke. Den strategien ser Google nå ut til å nærme seg, og de er ikke de eneste. Nylig viste Microsoft frem egne nettbrett med navnet "Surface", og brøt dermed med en lang tradisjon for å ikke konkurrere med sine egne partner ei PC-bransjen. Steve Ballmer utalte under lanseringen at det ga fordeler å designe maskinvare og programvare sammen.

Les mer om Surface:
Analytikernes dom: Svært stilig og kanskje billig
Microsoft tar opp konkurransen med Ipad

Musikk-anarki
Ved siden av nettbrettet lanserte Google også Nexus Q, en kuleformet maskin som skal sørge for streaming av lyd og bilde i hjemmet. Nexus Q skal komme på markedet i USA i juli med en prislapp på 300 dollar. Den kan styres a Android-telefoner via trådløst nett. Det spesielle med denne kulen er at eiernen ikke har noen kontroll over hva som spilles - ikke mer enn andre gjester.

- Alle har de samme spillelisterettighetene, sier Joe Britt, Googles ingeniørdirektør, ifølge Wired.com.

Som gjest med Android-telefon kan du altså slette vertens favorittsanger fra spillelisten, og erstatte dem med egne favoritter. Musikken som spilles er ikke lagret lokalt - den kommer fra en skytjeneste.

Nexus Q kan også kobles til en TV og spille av Youtube-videoer eller filmer leid via Google Movies, i land der denne tjenesten er tilgjengelig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.