I Little Rock i delstaten Arkansas ligger hovedkvarteret til et globalt selskap som gjerne omtales som ”et av de største selskapene du aldri har hørt om”. Hvis du har bodd innenfor deres nedslagsfelt har de trolig hørt om deg. Mye.

Acxiom lever av å vite nesten alt om folk.

Dette er ett av tre selskaper Facebook nå starter samarbeid med. Målet er å kunne følge kundene over alt, på tvers av nettet og den fysiske verden.

Finner kjøpere
Vil du selge frokostblanding? Facebook kan nå servere deg 14,8 millioner personer som kjøper tre ganger mer frokost-blanding for barn enn gjennomsnittet. Dataene er hentet fra lojalitetskort og kredittkort, ifølge Facebook.

Skal du selge rimelige biler? Facebook kan servere deg 5,9 millioner personer som er sannsynlige kjøpere de neste seks månedene, basert på 350 ulike typer data fra deres partnere.

 

- Dette er kjempespennende. Det er kanskje det første ordentlige tilfellet der man klarer å kombinere data fra offline- og onlineverdenen i stor skala, sier Even Aas-Eng, grunnlegger og administrerende direktør i Venture Factory, og veteran innen nettreklame.

Total oversikt
Facebooks nye initiativ heter "Partner Categories", og foreløpig har selskapet utviklet 500 slike kategorier av mennesker. Annonsørene skal etter hvert få flere kategorier å velge mellom.

- Det er ingen tvil om at annonsørene liker å ha "total informasjonsoversikt", som denne typen data-hamstring kalles i forsvarskretser, skriver Wired.com.

For et år siden trakk General Motors 10 millioner dollar i annonser fra Facebook. General Motor uttalte den gang offentlig at Facebook-annonsering ikke var verdt pengene.

Men nå er bilprodusenten tilbake.

Kombinasjonen av nett og den fysiske verden er tydeligvis dynamitt.

Aas-Eng sier mange har jobbet med dette, men han tror det kreves et selskap av Facebooks kaliber for få det til skikkelig.

- Du kan se for deg systemer som klarer å følge kundens bevegelser både på nett og i butikk, sier han.

- Det kan høres skummelt ut?

- Jeg er redd det er å slåss mot vindmøller å prøve og stoppe denne utviklingen. Det er en naturlig del av digitalisering, sier han.

God oversikt
Facebooks tre datapartnere har svært god oversikt over amerikanske husholdninger i den fysiske verden, med data på alt fra kjøpsmønstre til skattesedler, spørreundersøkelser, fast eiendom og telefonnumre. Navnene gis ikke ut til annonsørene, men Facebook har nå mulighet til å følge folk på tvers av alle maskiner på nett, og i den fysiske verden.

Aas-Eng mener effektiv og målrettet kommunikasjon er viktig for å bygge sterke bedrifter, men det betyr ikke at man skal få ture frem helt fritt. Det må være et rammeverk.

Han tror uansett det vil ta mange år å få det utviklet i Norge.

Ikke noe Facebook-Trumf
Blant de største samlingene kjøpedata i Norge er NorgesGruppens Trumf-kort. Men de ser ikke for seg noe samarbeid med Facebook.

- Nei, dette er ikke aktuelt for oss å gjøre noe med. Av flere årsaker, sier markeds- og analysedirektør Truls Fjeldstad.

Han forteller at Trumf har strenge regler for personvern, og ikke engang deler data på tvers av kjedene som bruker Trumf, og slett ikke med eksterne partnere.

- Kunden må forstå hvorfor han eller hun får et tilbud eller reklame, sier han.

Han mener at en kunde som kjøper mye Farris på Meny vil forstå hvorfor Meny gir ham et spesialtilbud på Farris. Men det vil slett ikke være forståelig hvis dette dukket opp via Facebook.

Ser muligheter
Praksisen hos Trumf er ganske fjern fra slik reklame fungerer på nettet, selv uten Facebooks nyeste tjeneste.

- Det kan være du ser på en genser i en nettbutikk, men ikke kjøper den. Da kan du bli pepret med reklame for den genseren på nettsteder du besøker etterpå, kanskje med et spesialtilbud. Dette gjør de flinke i dag, sier Aas-Eng.

De målrettede annonsene kan finne deg fordi genser-nettsiden fester et merke (informasjonskapsel) til din pc, og dette blir gjenkjent av et reklamenettverk på nettsteder du besøker senere. Brukt på riktig måte kan slike teknikker skape nye vinnere, mener Aas-Eng.

- Det er et gigantisk mulighetsrom for alle som benytter seg av det før konkurrentene, sier han.

Facebook benytter enorme datasett fra mange kilder, men Aas-Eng mener mange bedrifter kan hente gevinster mye nærmere. Det er mye å hente på å koble egne kundedata opp mot markedsføringen.

- Jo bedre datagrunnlag man har, jo mer tjener bedriftene, sier han.

Les også: Venter hacker-bølge på mobilen

<b>Facebooks nye hjem</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.