- Det er han som er merkevaren til Apple. Verden holder pusten hver gang han kommer inn i auditoriet for å presentere produkter. Jeg tror selv Gud holder pusten. Ihvertfall holder konkurrentene pusten, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen i Oslo.
Steve Jobs er sjefen over alle sjefer - ikonet i selskapet som produserer ikoner på løpende bånd. Den eneste i Apple som selskapet ønsker at pressen fotograferer. Men nå har forbildet dårlig helse, og den siste uken har spekulasjonene om at han lever på lånt tid tiltatt i styrke. Hva skjer med Apple?
- Han betyr alt for dem, sier Blindheim.
Udødelig karisma
Strategisk direktør Dag Inge Fjeld i mediebyrået PHD er kjent som en ekte Apple-entusiast, såpass at han holder foredrag om Jobs og Apple-eventyret. Han tror 55-årige Steve Jobs kan dø relativt ung.
- Han har overlevd kreft i bukspyttkjertelen og en levertransplantasjon, så oddsen for å leve lenge er veldig liten, sier Fjeld.
Han er likevel ikke redd for at Jobs eventuelt tidlige bortfall vil ta livet av Apple-eventyret.
- Folk som har skrevet bøker om Steve Jobs og følger utviklingen i blogger, mener Jobs og Apple har rutinisert karismaen hans, sier Fjeld og viser til en teori utviklet av sosiologen Max Weber.
Han mener laget Jobs har bygget opp rundt seg vil klare å holde Apple gående etter gründeren eventuelt faller fra.
- Hans egenskaper blir kroppsliggjort i et team av mennesker som har jobbet nær han i minst 10-12 år, sier Apple-entusiasten. Han tenker først og fremst på tre personer i Apples ledelse.
- Det er trioen som har jobbet så tett på Steve Jobs at de nok har fått hans væremåte inn i sitt eget blodomløp, Dag Inge Fjeld
Industridesigneren Jonathan Ive har vært i Apple i snart to tiår. Ifølge Apple-bloggerne skal han ha jobbet så tett på Jobs at han har fått "estetikken inn i sin kropp".
Tim Cook, som er Jobs stedfortreder under sykefraværet, ble hentet til Apple av Jobs selv i 1998.
- Han vet at det er nådeløs perfeksjonisme som alltid har drevet Steve Jobs og hans måte å betrakte business på, sier Fjeld.
Det siste bladet i trekløveret er markedsføringsmannen Phil Schiller som har jobbet i Apple i 17 år. I tillegg til å ha ansvar for markedsføring er han også "hands on" når det gjelder programvareutviklingen i teknogiganten.
- Det er trioen som har jobbet så tett på Steve Jobs at de nok har fått hans væremåte inn i sitt eget blodomløp, oppsummerer Fjeld.
Som Rockefeller og Ford
Til tross for at han mener at Jobs filosofi er bakt inn i veggene hos Apple anser Fjeld likevel mannen er uerstattelig - ikke minst som en historisk forretningsmann.
- Han er på nivå med John D. Rockefeller og Henry Ford. Man så jo hvordan det gikk med Apple da han ble presset ut i '85. Det gikk bra en periode, men så var det krise, sier den strategiske direktøren i mediebyrået PHD.
Da Jobs kom tilbake til Apple i 1997 var selskapet på randen av konkurs, og konkurrenten Dell foreslo at Jobs skulle likvidere selskapet og gi pengene tilbake til eierne.
Fjeld selv ble frelst da han kjøpte sin første Macintosh som student på Handelsakademiet i Oslo på 80-tallet. Siden har han hatt et nærmest symbiotisk forhold til Apple-produkter.
Likevel er han fullt i stand til å se svakheter hos Apples lederstjerne Han sier Job beskrives som en krevende og "grumpy" mann.
Så kom Steve Jobs tilbake til Apple, og selskapet som i '97 var på konkursens rand har i ettertid fremstått som det mest innovative lokomotivet innenfor forbrukerelektronikk. Apple har siden fått tilnærmet verdensdominans på mp3-spillere med sin Ipod. Mobiltelefonen Iphone har forandret hvordan alle de andre produsentene tenker om mobiltelefoni, og Ipad har gjort nettbrett til en ny bare-må-ha vare. I tillegg til at alle tre produktene roses for lekker design, er de nært integrert med Itunes, Apples egen musikkspiller som også fungerer som en nettbutikk og et bibliotek.
Holder tett
- Det er helt bevisst at han gjør seg lite tilgjengelig. Det er lurt at han ikke sier så mye, sier markedsføreren.
Han tror Jobs ville mistet mye av sympatien han har blant designere og humaniora hvis han hadde vært lettere å få i tale. Da kunne bildet av Jobs som en knalltøff forretningsmann trådt tydeligere frem.
- Han er såpass beinhard at noen finner det usympatisk, men det er prisen vi må være villig til å betale for å få så mange perfekte produkter. Grunnen til at Apple er så flinke er at han er nådeløs. For å sette sammen et a-lag av personer har han vært nødt til å skvise de som ikke lever opp til idealet. Slikt er aldri pent, sier Fjeld.
- Han ville aldri overlevd en uke som bedriftsleder i Norge. Han ville blitt anmeldt til alle slags ombud, mener Fjeld.
Han mener det er spesielt fascinerende at Apple er så suksessfulle når selskapet bryter det meste av regler for suksess.
- Hva gjør dem så gode på markedsføring, selv om de driter i nesten alle reglene for markedsføring? Hva gjør at de er så gode på innovasjon, til tross for at de bryter alle reglene for innovasjon? Og hvorfor er det sånn at Steve Jobs er en av de mest bemerkelsesverdige lederne verden har sett, selv om han bryter alle regler for godt lederskap?, spør Fjeld.
For Trond Blindheim på markedshøyskolen er Apples suksess knyttet til autentisitet.
- Jeg tror mange forbrukere jakter på det ekte i alt det falske. Dessuten går det sjelden noe galt med Apples produkter. Det er pedagogisk tilrettelagt med et avantgarde design. På mange måter er de gammeldagse. Macbook Air ser ut som mors gamle kjøleskap fra 50-tallet.
Kun perfekt er bra nok
Selv om Jobs i likhet med Microsoft-gründeren Bill Gates er beinhard, mener Fjeld det er en vesensforskjell på de to.
- Den store forskjellen er at Gates var motivert av dominans, han skulle bli størst. Steve Jobs var motivert av å utvikle perfekte produkter. Koste hva det koste vil.
Jobs fascinasjon med det som oppfattes som perfekt fikk ham til å studere tyske luksusbiler. Det skulle gi ideer om hvordan en datamaskin måtte føles og se ut for å oppfattes som perfekt.
- Microsoft var mye mer lemfeldig, og godtok feil, så lenge det var "godt nok", hevder Fjeld.
Han mener Apple sjelden bommer på kvalitet men han medgir at selskapet av og til lager produkter som er litt for sære for å slå an i markedet.
Effekt på Apple-kursen
Noen tar til ordet for man skal ha respekt for Apple-gründerens privatliv, mens andre mener Apple burde gå ut med konkret informasjon om Jobs helse ettersom den kan ha mye å si for selskapets aksjekurs. For mange er Apple synonymt med Steve Jobs og frykter at teknoselskapet skal bli en skygge av seg selv om Jobs faller fra.
- Det vil helt klart bli et stup i aksjekursen fordi veldig mange aksjonærer vil tenke at han er uerstattelig og at magien ikke kan fortsette lenger, sier Fjeld. Han spår likevel at logikken i aksjemarkedet vil gjøre at kursen fort vil komme opp igjen, fordi aksjonærene vil oppfatte selskapet som gunstig priset.
- I løpet av kort tid vil Apple være hot igjen. Selskapet har ingen gjeld, det har enorme pengereserver og har brukt pengebingen til å kjøpe strategisk viktige kompententer, slik som minneteknologi, sier Apple-brukeren.
Han minner om at aksjekurser alltid fluktuerer og at det kan være stor forskjell på aksjekursen og resultatene i regnskapet.
- Må vise at de kan
- Etter Steve Jobs vil Apple ha behov til å vise at de kan fortsette. Jobs er en perfeksjonist som det skal være vanskelig erstatte, men jeg tror det teamet vil klare det i minst syv-åtte år.
I fjor gikk Apple forbi Microsoft i markedsverdi, noe som kan være viktig for den kollektive selvtilliten. Selskapet har den største pengebingen i bransjen , mens de i 1997 var det så forgjeldet at det ikke fikk fornyet kassekreditten. I det hele tatt er det mye i Apples historie som det vanskelig å forklare uten å peke på Steve Jobs.
Han tror jobben Jobs gjorde da han kom tilbake til Apple i '98 må få æren for Apple revansje. Han valgte å utvikle et nytt Unix-basert operativsystem for Apples pcer.
- Med Unix som grunnmur kan enormt mange lære seg programmeringen, noe Fjeld gir æren for at Apple fikk bra tilfang av programvare.
- Selv om OS X var det viktigste, er det likevel designet som begeistret, legger han til.
Blir forelsket i utseende
- Det er bevist i nevrologien at det er den emosjonelle delen av hjernen som reagerer først. Du blir tiltrukket fordi det ser så lekkert ut, men når du bruker det så oppdager du at det også er det beste, sier en begeistret Fjeld.
- Hvilket produkt mener du best symboliserer Apple?
- Jeg vil si at Iphone er det mest spektakulært. Den forandret alt, sier Fjeld og legger ut om hvordan USA hadde mistet hegemoniet i mobilmarkedet til Europa.
- Iphone har laget en ny standard. I ettertid er det fler og fler bruker ikoner som knapper. Mobiltelefonen er blitt viktigere enn datamaskinene fordi du alltid har med deg en telefon, sier Fjeld og legger til at Iphone kobler sammen Apples mangeårige fokus på utvikling både av mp3-spillere og operativsystemer.
- Den er en syntese av alt, og se på hvilke ringvirkninger dette skapt, sier Fjeld og viser til at USA nå fullstendig har gjenerobret mobilmarkedet.
Håper på tv
Når Fjeld skal forestille seg et Apple uten Jobs lurer han på hva selskapet har i ermet.
- Jeg tror nok de har tenkt ut endel prototyper som er stort sett ferdig, og noen av dem tror jeg Jobs vil få ut før det han er historie. Jeg er spent på hva de får ut på tv-siden. Det er tven vi mangler nå for å få alt, sier Apples storfan i Norge.
Les også: Spekulasjoner rammer Apple
<b>iPad 2 kommer 2. mars?</b>
<b>Tidenes dyreste sykmelding: 130 milliarder kroner </b>
<b>Ny sykmelding for Steve Jobs</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.