Digital læremiddelkrasj

Digitaliseringen av læremidler har stoppet opp i forlengelsen av at forretningsgrunnlaget for digital innovasjon i privat regi har smuldret bort. Hvordan kan utfordringene DN har beskrevet de siste ukene løses?

Digitaliseringen av læremidler til bruk i skoleverket går på lavgir i mangel på tilstrekkelig forretningsgrunnlag for digital innovasjon blant de private forlagene, mener Virke. Foto: Istock/Getty Images
Digitaliseringen av læremidler til bruk i skoleverket går på lavgir i mangel på tilstrekkelig forretningsgrunnlag for digital innovasjon blant de private forlagene, mener Virke. Foto: Istock/Getty Images

Da det første digitale nettbrettet ble lansert av Apple i 2010, var det få av oss som regnet med at Ipaden kom til å endre vår hverdag. Drøyt seks år senere vet vi at nettbrettene ikke bare er blitt allemannseie, men også bidrar til å stimulere våre barn og barnebarns læringslyst. Mye av forklaringen ligger i et stort utvalg av ulike applikasjoner som både er lett tilgjengelige, og som dessuten bidrar til å skape den nødvendige nysgjerrighet som må til for å gjøre veien fra interesse til brukeradopsjon kort.

Alisdair Munro, direktør for kunnskap og teknologi i Virke.
Alisdair Munro, direktør for kunnskap og teknologi i Virke.
Iman Winkelman, fagsjef i Virke.
Iman Winkelman, fagsjef i Virke.