Vi er langt forbi stadiet der mobil er ”kjekt å ha”, understreker, Baard Slaattelid, ansvarlig for nett- og mobilbank i Sparebank 1-gruppen.
- Vi har nær 100 millioner pålogginger i året, og rundt 60 prosent av dem er fra mobile enheter, sier han.
Mobilbanken til den ellers litt trauste sparebankgruppen kunne dermed gått inn som nummer seks på TNS Gallups liste over norske nettsteder, målt etter hvor ofte de brukes.
Revolusjon, for noen
Mobilbanken har gitt Sparebank 1 et tettere forhold til kundene. For mens nettbankbrukere flest bare er innom fem ganger i måneden, sjekker mobilbrukerne innom fire ganger så ofte.
- Det har vært en revolusjon. Før var nettbanken noe man bare gikk inn på når regningsbunken ble for høy, sier Slaattelid.
Men store deler av norsk nærlingsliv risikerer det motsatte, mener Preben Duus Haanes, ansvarlig for telekomsektoren i Google Norge. Han anslår at maksimalt én av tre norske bedrifter har mobiltilpassede sider. Tall fra Posten og Bring tyder på at tallet er enda lavere for norske nettbutikker.
- Flertallet av norske bedrifter ignorerer mobilbrukerne. Det er som de stenger butikken flere ganger midt i uken, sier han.
Rundt 40 prosent av alle Google-søk i Norge gjøres på mobile enheter, og nettsteder som ikke gir disse en positiv opplevelse risikerer at de velger konkurrenter, påpeker Haanes. Han mener kundene nå forventer at bedriftene er tilgjengelig for dem over alt, hele tiden.
Like bra som pc
DNB har definitivt merket seg trykket fra mobilen. Blant folk som har søkt seg frem etter BSU er halvparten på mobile enheter, viser deres målinger.
- Vi taper hvis vi ikke klarer å få til kjøp på mobilen, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør for eBusiness i DNB.
Hun forteller at de jobber med å få flere tjenester klare for mobil, og opplever responsen som overraskende bra. Selv de største transaksjonene vil folk nå ordne fra mobilen.
- Folk sender inn lånesøknader også. Det hadde vi ikke trodd, men vi har fått en kraftig økning etter at vi fikk enkle mobilskjemaer i juni 2013, sier Spiten.
Hun forteller at kvaliteten på mobil-søknadene er minst like god som fra pc, og at mobilkundene ender opp med å låne penger like ofte som pc-kunder. For reiseforsikring er andelen som kjøper faktisk enda litt bedre på mobil enn pc.
- Det er overraskende bra. Det viser at det er en kjempestor forretningsmulighet og hvis vi ikke er til stede er det tapt business, sier Spiten.
Stort mobilfrafall
Dette er tall som slett ikke alle kan vise til. For Komplett.no ender for eksempel pc-kunder fem ganger oftere med kjøp enn mobilkunder. Kommersiell direktør Anton Hagberg forteller at hele bransjen nå jobber febrilsk med å lage nettsider som tilpasser seg enheten folk besøker dem med. Deres egen er ikke helt klar.
- Du er død hvis du ikke har gjort et skikkelig stykke jobb her innen tre til fem år, sier han.
Nettbutikkene sliter også med dårlige betalingsløsninger for mobil, les mer her: Bank-Norge blir akterutseilt
Pc-ens død
Bankene er slett ikke klare med alle tjenester, ikke minst skal BankID bli java-fri og mer mobilvenlig i løpet av året. Men arbeidet pågår for fullt, for kundene ønsker seg altid mer, forteller Slaattelid.
Slaattelid forteller at 13 prosent av kundene utelukkende brukte mobilbank den siste måneden. Han jobber for at disse også skal ha et fullverdig banktilbud, ikke minst fordi han venter at gruppen snart vil passere 50 prosent av kundene.
- Jeg tror på pc-ens «død». Den vil leve lenge på arbeidsplassen, men vi har lite behov for den hjemme, sier han.
Søker fra mobilen:
Mobilandelen øker for alle tjenester, men det er store forskjeller. Tabellen viser andelen mobil- og nettbrettbrukere blant de som googler seg frem til ulike tjenester hos DNB.
Les mer om mobilhandel og netthandel: - Jeg tror dette kommer som en tsunami
Milliardene flommer ut via nettet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.