For andre gang på en uke sviktet nettet for Skandiabanken – som det også gjorde for EDB Ergogroup under minibankskandalen i påsken.
– Det er et tilbakevennende problem i forhold til eksternt nettverk – liknende det vi hadde 4. mai, sier Johnny Andersson, informasjonssjef i Skandiabanken.
Skandiabanken er nede – igjen, på grunn av nettverket – igjen.
Les også: Skandiabanken nede
Kortskandelen: - Uakseptabelt av EDB
Påske-dobbel for EDB
Da minibank-Norge gikk ned for telling i påsken var det nettverket til EDB Ergogroup som sviktet. Reservesystemene ble satt inn – men man oppdaget at de ikke var oppgradert sammen med hovedløsningen, så de tålte ikke trykket.
Kort tid etterpå feilet nettverket til EDB igjen – og heller ikke denne gangen ble de reddet av reserveløsningen.
En eller to feil?
Nå er altså Skandiabanken havnet i akkurat samme situasjon. Banken er siden klokken 5-6 i dag morges nede for andre gang på en uke – og begge gangene har nettverket fått skylden. Begge gangene har reserveløsningen sviktet.
- Problemet er levering av datatrafikk, sier Andersson.
- Hvem er nett-leverandøren?
- Det er en svensk samarbeidspartner, sier Andersson, som foreløpig ikke vil nevne navn.
Men hva er problemet, hvorfor svikter reserveløsningen?
- Det ser ut som hovedproblemet er svikt i en hovedswitch, som skal bytte mellom primær og backupsystem, sier Andersson.
Han kan ikke si om det er én feil som har slått ut begge systemene eller to feil som til sammen har senket Skandiabanken. Ideelt sett skal ikke hovedsystem og reservesystem kunne gå ned på grunn av samme feil, men det hender likevel relativt ofte.
Fungerer normalt - men når ikke ut
- Våre systemer fungerer helt som normalt, men trafikken ut mot brukerne fungerer ikke. Enkelte kunder kommer inn, mens de aller fleste ikke får tilgang, sier Andersson, som forteller at betalinger som blir lagt inn går som de skal, og alle betalingskort fungerer.
- Hvordan føles det å ha nedetid når egne systemer er oppe?
- Det er en ekstremt kjedelig situasjon, også for alle som jobber med det, sier Andersson, som beklager ulempen overfor kundene.
Skandiabanken har bygget nesten all sin kommunikasjon med kundene rundt nettsiden, så når den er nede er Andersson glad det nå finnes andre kanaler – på nett.
- Vi bruker Twitter og Facebook til å kommunisere, det er kjekt når nettsiden er nede, sier han.
Les også:
Kortskandelen: - Uakseptabelt av EDB
Mer trøbbel for betalingssystemet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.