Nokia hadde så sent som 2006 halve verdensmarkedet for smarttelefoner, svært trygg avstand til nærmeste konkurrent. De dominerte denne avanserte delen av markedet enda mer enn totalmarkedet.

Så sent som for et år siden hadde Nokia 44,4 prosent av smarttelefonmarkedet, ifølge tall fra Canalys. Googles mobilsystem Android, hadde til sammenligning en markedsandel på 8,7 prosent fjerde kvartal 2009, skriver idg.se.

Siden har Nokia økt salget av smarttelefoner kraftig, fra 20,8 miillioner telefoner fjerde kvartal 2009 til 28,3 millioner telefoner samme kvartal i 2010. Problemet er bare at alle andre vokste mye raskere. Ifølge Nokias egne tall falt deres markedsandel fra 40 til 31 prosent.

Nest størst
Skal man tro de nyeste tallene fra analyseselskapet Canalys betyr det at Nokias Symbian-system ikke lenger er størst i verden. Android har nemlig vokst med hele 615 prosent på et år, og havner dermed på 32,9 prosent markedsandel. Canalys sine anslag for Nokia er også noe lavere enn deres egne, og ender nå på 30,6 prosent.

Nokias Symbian-system var klart størst inntil Apple kom på banen med iPhone i 2007. Apple gjorde et godt jafs og ligger nå og stamper på 16 prosent markedsandel. Det Apple startet har Android tatt videre. Første versjon av programvaren ble lansert i september 2008, og drøyt to år senere er de altså størst. Mens iOs kun finnes for iPhone har Google invitert hele mobilsektoren om bord i Android-skuta, og HTC, Samsung og Sony-Ericsson er blant selskapene som satser tungt på Googles plattform.

Størrelsen teller
Googles system brukes altså av mange mobilprodusenter, mens Symbian og iOs kun brukes av en produsent hver. Hvem som har det mest utbredte operativsystemet er faktisk ganske viktig, fordi tilleggsprogramvare har blitt så viktig for brukerne, såkalte apps. Hvis man har mange brukere vil utviklerne av apps få flere kunder og kunne tjene gode penger på å lage flotte ”apps” for operativsystemet. Dermed blir telefonene mer attraktive.

Antall kunder er imidlertid ikke det eneste saliggjørende – så langt har Apple vært langt bedre enn sine konkurrenter til å legge til rette for at brukerne laster ned applikasjoner som koster penger. Det er omsetningen sammen med hvor enkelt det er å utvikle som avgjør utviklernes valg. Dermed er deres App-store større og mer attraktiv for utviklerne enn de rene brukertallene skulle tilsi.

Taperne
Ved siden av Symbian er det RIM som er den store taperen, med et fall fra 20 til 14,4 prosent marekdsandel. Microsofts Windows Phone 7 er ennå et ungt system, men pc-kjempen har også opplevd et fall det siste året, fra 7,2 til 3,1 prosents markedsandel.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.