Stephen Elop tok over roret i Nokia i september, og allerede da var det klart at ting vil endre seg. Selskapet, som hittil har hatt finsk ledelse, ansatte en kanadier med erf#229 fra Microsoft for å snu skuta.
Nå går Elop knallhardt til verks i et internt brev til de ansatte, som flere medier har fått tilgang til, blant annet Wall Street Journal og Engadget.
Det brenner!
Brevet begynner med en fortelling fra Nordsjøen, der en arbeider våkner av en eksplosjon og plutselig er omringet av flammer. Mannen har valget mellom å brenne opp eller gjøre det som til da har vært utenkelige – å kaste seg ut i det iskalde vannet.
- Vi står også på en brennende plattform, og må bestemme oss for hvordan vi skal endre oss, sier Elop i brevet.
Elop skal legge frem sine visjoner og planer på selskapets kapitalmarkedsdag i London på fredag. Dette ser nå ut til å bli en svært dramatisk affære. Det er liten tvil om at Elop med dette brevet vil forberede organsisasjonen på et sjokk, og han går hardt til verks for at alle skal forstå at det er nødvendig. Nokia har vært størst i verden i mange år - og Elop mener tydeligvis at selskapet trenger en kraftig justering av eget selvbilde.
Les også Gartners kommentar: Gartner: - Nokias fremtid avgjøres fredag
Trippel nedtur
For ifølge Elop har Nokia mer enn én eksplosjon å håndtere – det er flere kraftige branner som truer selskapet.
- Den første iPhonen ble solgt i 2007, og vi har ennå ikke et produkt som er i nærheten av deres brukeropplevelse. Android entret scenen for bare litt over to år siden, og denne uken tok de fra oss lederposisjonen innen salg av smarttelefoner. Utrolig, skriver Elop.
Les også: Nokia ikke lenger størst og smartest
Han tegner et tredelt og udelt dystert bilde av utviklingen. For det første har Apple har slått knock-out på markedet for toppmodeller. For mobiltelefoner over 300 dollar har iPhone tatt 61 prosent av markedet i 2010.
- Apple forandret spillet og eier i dag markedet for de mest avanserte mobilene, skriver han.
Det andre markedet er midt-segmentet. Elop beskriver hvordan Googles Android-system kom inn i høyende-segmentet, nå vinner midt-segmentet og raskt beveger seg mot mobiler til under 100 euro.
- Google har blitt en gravitasjonskraft som trekker mye av industriens innovasjonskraft inn i sin kjerne, skriver Elop.
Det tredje markedet er billigtelefoner, der særlig MediaTeks referansedesign har gjort kinesiske produsenter i stand til å produsere mobiltelefoner i et utrolig tempo.
- Ifølge noen kilder produserer dette økosystemet nå mer enn en tredjedel av mobiltelefonene på verdensmarkedet – og tar markedsandeler fra oss, skriver han.
Knusende Symbian-kritikk
Elop fortsetter så med å vise hvordan Nokia har sovet i timen og ikke vært raske nok til å få nye ideer ut på markedet.
Han påpeker at det nye operativsystemet Meego ikke kommer på markedet raskt nok, og at Nokia risikerer å ha kun ett produkt ute i slutten av 2011.
Aller verst går kritikken utover Symbian, som lenge har vært kritisert av omverdenen, men ble forsvart av Olli-Pekka Kallasvuo, den gamle toppsjefen i Nokia.
- Det har vist seg å ikke være konkurransedyktig i ledende markeder som Nord-Amerika. I tillegg viser Symbian seg å være et stadig vanskeligere miljø å utvikle i og møte stadig økende krav fra kundene. Det gjør produktutviklingen treg og skaper også et problem når vi ønsker å ta i bruk nye maskinvareplattformer. Derfor, hvis vi fortsetter som før, vil vi havne lengre og lengre bak konkurrentene, skriver Elop.
- Konkurrerer med feil våpen
Dette kan fort vise seg å være en dødsdom for Symbian. Hele notatet og bildet av den brennende plattformen kan se ut til å være bygget opp til ære for programvareplattformen Symbian. For det er i stor grad denne plattformen Nokia står på i dag. Elop legger da heller ikke skjul på at en gravlegging av Symbian er en av mulighetene som ligger foran selskapet.
- Det virkelig forunderlige aspektet er at vi ikke engang slåss med de riktige våpnene, sier han.
Elop beskriver hvordan konkurrentene bygger økosystemer av tjenester og apper, mens Nokia har fortsatt å fokusere på enkeltmobiler.
- Våre konkurrenter tar ikke vår markedsandel med mobiltelefoner, de tar dem med hele økosystemer. Det betyr at vi må bestemme oss for hvordan vi vil bygge, støtte opp om eller bli med i et økosystem, skriver han.
Elop går også hardt til verks på tidligere ledelse, og sier de har manglet lederskap og ansvarlighet i en tøff tid. Han mener også selskapet har levert nyskaping for sakte og ikke samarbeidet godt nok.
Elop avslutter brevet med å vise til at mannen på plattformen hadde mot til å forandre seg og ta et steg ut i en usikker fremtid - og han overlevde og var i stand til å fortelle sin historie.
- Nå har Nokia en strålende mulighet til å gjøre det samme, avslutter han.
Les hele notatet her: Stephen Elops Burning platform memo
Les også: Gartner: - Nokias fremtid avgjøres fredag
Hoderulling og ny kurs i Nokia
Nokia ikke lenger størst og smartest (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.