BAKGRUNN: - Vår visjon er å skape den beste internettopplevelsen på enhver dings.
De ordene har i mange år vært Jon S. von Tetzchners åpningsreplikk på Opera Softwares kvartalspresentasjoner, etter at finansdirektøren har sagt sitt.
Tallene har flagret opp og ned, men budskapet har ligget stabilt. Det handler om teknologi når det er Jon von Tetzchners tur til å ta ordet.
Dette fokuset har til tider gjort ham svært upopulær i aksjemarkedet. Som da han i 2006 valgte å gire opp satsingen på teknologi og fremtidige markeder, mens aksjemarkedet hadde forventet at overskuddene endelig skulle ta av.
Opprør mot Tetzchner
Andre mente Von Tetzchner gjorde det eneste rette.
- De har faktisk ingen valg. Det går ikke an å bygge langsomt, det kan du glemme. Da blir du neglisjert og forsvinner. Det skal være full fart fremover, skal du vinne. Og i denne bransjen tar vinneren alt, sa IDC-analytiker Nils Molin til Computerworld.
Les også: Tidenes eventyr eller rent selvmord
Året etter den første aksjenedturen var det flere som ville ha von Tetzchner ut av sjefsstolen, etter at aksjen hadde falt fra 34,90 kroner på toppen i mars til den vippet under 12 kroner i september samme år. Von Tetzchner måtte blant annet forsvare seg mot synet om at gode gründere ofte ikke er de rette til å styre selskapet i en mer moden fase.
Les også:
Opprør i Opera
- Svært pussig
Våkne, von Tetzchner!
Siden Opera gikk på børs i 2004 har aksjen steget voldsomt - og gått på voldsomme krasjer - tre ganger, sist i sommer og høst. Aksjonærene veksler mellom å tro på verdensherredømme og å miste troen på at det noen gang kommer en skikkelig belønning.
Enestående norsk suksess
Von Tetzchner bryr seg mest om teknologi, og på dette punktet er han på mange måter en enestående suksess i Norge. Opera nærmer seg 100 millioner brukere med stormskritt, og er i ferd med å bli en av svært få norske varemerker med global utbredelse. De er trolig størst i verden på nettlesere for mobilt internett med Opera mini – en posisjon de stadig styrker, men foreløpig ikke har klart å tjene store penger på.
Opera fremstår i dag som et selskap med enorme muligheter, og har en sentral posisjon i et av verdens raskest voksende markeder – mobilt internett. Teknologien deres på dette området er det foreløpig ingen andre som kan matche, men om de kan tjene store penger på dette er fremdeles ikke klart.
Les også: 40 millioner verdiløse kunder?
Gjerne litt som Google
Von Tetzchner gir ofte inntrykk av å være på et slags korstog for et friere og bedre internett, og for fremtidig teknologi. Korstog ender som kjent ofte i blodbad, og det skremmer nok en del investorer, men det appellerer til andre. Det finnes dessuten eksempler på at nerder med teknologifokus også gjør det svært godt økonomisk. Det er nok ikke helt tilfeldig at kommunikasjonsdirektør Tor Odland gjerne sammenligner det som nå skjer med med Google-gründernes rolle i selskapet.
- Det er mulig å sammenligne det som nå skjer med Google, sier Odland, og viser til at gründerne Sergey Brin og Larry Page fikk løsere og mer selvstendige stillinger i Google etterhvert. Von Tetzchner skal fortsette i Opera på samme måte.
Googles to sjefsnerder lagde en genial søkemotor som tok verden med storm. I tillegg lagde de annonsesystemet Adwords, som konverterte teknologisuksessen til et økonomisk monster. Det er særlig denne siste brikken von Tetzchners etterfølger må få på plass. Muligheten er der, for nettleseren er i ferd med å bli stadig viktigere. I dag kan svært mange typer programmer kjøres direkte i nettleseren, og være knyttet mer til denne enn til pc-en eller mobilen du bruker. Det gir mulighet for å bli strategisk viktig.
Lang historie
Von Tetzchner har jobbet med Opera de siste 18 årene, og er dermed en desidert veteran i norsk internettbransje. Han startet Opera sammen med nå avdøde Geir Ivarsøy i 1992, som et prosjekt ved Telenors forskningsavdeling på Kjeller. Telenor ville ikke gå videre med prosjektet, og dermed ble Opera startet i 1995. Selskapet lagde først en nettleser for pc, men ved årtusenskiftet var de svært tidlig ute med å satse på internett for mobil. Selskapet lager nå nettlesere for det aller meste av maskiner med nettilgang.
Operas nettleser for mobil ga dem en voldsom opptur i 2005 og litt inn i 2006, delvis takket være store leveranser til Nokia. Men så kom nyheten om at Nokia laget sin egen nettleser, og fullversjonen av Opera mobile har siden stått litt i stampe. Hele forretningsmodellen med å selge programvare til mobiloperatørene har mistet noe momentum i forhold til å gå direkte til brukerne, eller alliere seg med mobiloperatørene. Heldigvis for Opera har selskapet satset på begge disse modellene med Opera mini, en nettleser som kan brukes på svært enkle mobiltelefoner. Dette er Opera alene om.
De andre er solgt
Von Tetzchner har alltid fremstått som en mann som ønsker å oppnå noe med Opera, og ikke bare maksimere gevinsten.
For tre år siden hadde Oslo Børs fire fremadstormende it-selskaper med slike globale ambisjoner. Siden har Fast blitt solgt til Microsoft, Trolltech til Nokia, og nå selges Tandberg til Cisco. Opera har fortsatt som selvstendig selskap, trolig mye fordi von Tetzchner og hans nærmeste kontrollerer store nok deler av selskapet til å gjøre oppkjøp lite sannsynlig. Det har trolig holdt aksjekursen nede, blant annet fordi salg av selskapet har vært blokkert.
Dette kan han godt fortsette med i sin nye rolle.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.