Det lille Trondheims-selskapet Boost Communications skal levere mobiltjenester til 18 land i Afrika og Asia, skriver Dagens Næringsliv.
Avtalen er nylig inngått med én av verdens ti største TV-stasjoner - Etisalat i De forenede arabiske emirater.
Boost Communications har laget mobilversjoner av fotballklubbers internettsider som gjør det mulig for supportere å følge laget fra minutt til minutt på mobiltelefon, selv om de ikke er på kamp.
Millioninntekter
Om Etisalat starter opp i bare halvparten av de 18 planlagte landene, vil det bety millioninntekter for Boost, som i tillegg til å ha en fastavtale i bunn, vil få en del av annonseinntektene.
- Vi har jobbet i to år for å få dratt i land denne avtalen, og ser et veldig stort potensial, sier Øystein Skiri, daglig leder i Boost Communications. Skiri, som er storebror til Ålesunds cuphelt, Amund Skiri.
Boost Communications inngikk før jul ifjor en avtale med Al Jazeera om å drifte mobilversjonen av kanalens internettsider. Mobilutgaven til tv-kanalen har allerede tre millioner sidevisninger i måneden.
Skiri vil ikke røpe særlig av inntektspotensialet, men etter det DN forstår kan Boost i løpet av ikke altfor lang tid, kunne ha inntekter fra Afrika og Asia på minst ti millioner kroner årlig.
Trondheimsselskapet leverer også lignende tjenester til norske nettaviser og fotballklubber, men trafikkpotensialet hjemme blir bitte lite i forhold til de markedene som nå er i ferd med å åpne seg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.